- Het Nederlandse e-commercebedrijf Dwarfs heeft 7,5 miljoen euro opgehaald.
- Met dat geld wil de onderneming succesvolle webshops op Bol.com en Amazon opkopen.
- Dat model is eerder in de Verenigde Staten enorm succesvol gebleken.
Heb je ooit gehoord van Thrasio? Dat Amerikaanse bedrijf bereikte vorig jaar de unicorn-status, slechts 24 maanden na de oprichting. Thrasio koopt succesvolle webshops die producten verkopen via het platform van Amazon.
Drie Nederlandse ondernemers willen die truc herhalen in Europa. Hun e-commercebedrijf genaamd Dwarfs heeft daarvoor in een investeringsronde 7,5 miljoen euro opgehaald bij onder meer de Amerikaanse investeerder die geld stak in Thrasio, Harlan Capital.
Dwarfs is een initiatief van Demian Beenakker, Bas Urlings en Michiel van der Meer. Het drietal heeft een achtergrond in de e-commercewereld en ziet dat succesvolle verkopers op platformen als Bol.com en Amazon al snel tegen obstakels aanlopen als ze verder willen groeien.
Denk aan het opschalen van de productie, inkoop, logistiek, klantenservice en marketing. Dat gaat vaak gepaard met forse kostenstijgingen, inclusief de administratieve rompslomp van verkopen buiten de eigen landsgrenzen met verschillende btw-tarieven in Europese landen.
Banken zijn huiverig om geld te lenen aan dergelijke e-commercebedrijven die hun voorraad stallen bij Bol.com en Amazon. En voor private-equitypartijen zijn de webshopondernemers te klein.
Enter Dwarfs.
"In Europa staat de overnamemarkt van kleine succesvolle e-commercebedrijven nog in de kinderschoenen, omdat durfinvesteerders hier kijken naar aanzienlijk grotere 'investeringstickets'", zegt Dwarfs-CEO Demian Beenakker in een persbericht. "Nederlandse durfinvesteerders hebben vooralsnog koudwatervrees of zien het potentieel ervan nog niet. Wij stappen hier als een van de eerste in."
Dwarfs laat mode en elektronica links liggen
Dwarfs mikt op webshops die hard groeien op platformen als Bol.com, Amazon en andere marktplaatsen, maar tegen de grenzen van die groei aanlopen. Onder de hoede en met financiële steun van Dwarfs moeten ze dan verder sterk groeien in omzet en winstgevendheid.
Dwarfs kijkt met name naar webshops actief op het gebied van huis, tuin en keuken, gereedschappen, gezondheid en cosmetica, huisdieren en sportartikelen die een jaarlijkse omzet tussen de half miljoen en 10 miljoen euro draaien. Mode en elektronica laten ze links liggen.
Om de overnames te financieren klopte Dwarfs aan bij investeerders. Een groep informal investors, het Nederlandse Solid Ventures en twee Amerikaanse investeerders, FJ Labs en Harlan Capital, zijn ingestapt. FJ Labs stak eerder geld in Razor Group, de Duitse tegenhanger van Dwarfs. Ook de drie oprichters zelf hebben geld ingelegd.
Combinatie van groeigeld en leningen
De 7,5 miljoen euro startkapitaal is slechts het begin. Binnenkort moeten daar nog tientallen miljoenen aan extra financiering bij gaan komen in de vorm van leningen. De combinatie van groeigeld en vreemd vermogen is de succesformule achter het Amerikaanse Thrasio en het Duitse Razor.
Volgens Beenakker betaalt Dwarfs een "stevig rentepercentage" over de leningen, zegt hij tegen MT/Sprout. Maar dat is geen probleem. "De shops die we overnemen, zijn winstgevend en mede dankzij ons ingrijpen vele malen sneller gaan groeien. Na verloop van tijd herfinancieren we de leningen zodat de rentelasten lager worden."
De eerste overname is inmiddels al gedaan. Dat is de onlineverkoper van keukenspullen en -accessoires AMCO die goed is voor een jaaromzet van circa 6 miljoen euro. Er werd geen overnamesom gemeld.
AMCO-oprichter Marco Coninx is meteen mede-aandeelhouder van Dwarfs geworden en mag zich voortaan chief growth officer noemen.
Dwarfs wil razendsnel groeien
De ambities van Dwarfs zijn hoog. Dit jaar wil het bedrijf nog twintig overnames doen en meer dan 17 miljoen euro omzet boeken. Binnen drie jaar moeten dat er vijftig tot zestig zijn.
Voor 2025 mikt Dwarfs op 200 tot 250 miljoen euro aan inkomsten, zegt Beenakker tegen MT/Sprout. "Als we dit de komende twee jaar goed neerzetten, komt een vliegwiel op gang dat ons op weg helpt naar een unicorn-status."
[activecampaign form=30]
Lees meer over succesvolle Nederlandse ondernemers:
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’