- De collectie van het duurzame Nederlandse badmodemerk JUNGL is uitgebreid met een kledingcollectie.
- Oprichters Anouschka en Natascha Hendriks richtten zich aanvankelijk op gerecycled materiaal, maar kwamen tijdens hun zoektocht ongeverfd garen tegen.
- Onder meer het ongeverfde aspect is wat hun collectie uniek maakt, zeggen de zussen.
- Lees ook: Kleding huren in plaats van kopen wordt steeds populairder: ‘kledingbibliotheken’ verwelkomen de Bijenkorf
Na 3 jaar geleden de markt te hebben betreden met badmode, komt het duurzame merk JUNGL nu met een kledinglijn. De zussen achter het merk – Natascha en Anouschka Hendriks – willen met die nieuwe collectie laten zien ‘hoe het anders kan’.
“De kledingstukken zijn gemaakt van ongeverfd, gerecycled en biologisch materiaal en grotendeels in Nederland geproduceerd en bedrukt”, vertelt Natascha aan Business Insider.
De zussen (nu 27 en 23) waren nog jong toen ze begonnen met ondernemen. Ze begonnen hun merk nadat een persoonlijk zoektocht naar verantwoord geproduceerde bikini’s op niets uitliep. “Toen wij begonnen waren er alleen een paar mooie duurzame bikinimerken uit Australië”, blikt Natascha terug. “Maar als je die producten helemaal in laat vliegen van de andere kant van de wereld, is er natuurlijk nog weinig duurzaams aan.”
Inmiddels weten veel vrouwen in ons land de duurzame bikini’s en badpakken van JUNGL te vinden en vonden de zussen het tijd voor een volgende stap. Die keuze werd ditmaal niet zozeer ingegeven door een gat in de markt, maar vooral ook door hun ondernemersgeest. “Met alleen badmode is het lastig om een goed businessmodel neer te zetten”, geeft Natascha eerlijk toe. “Het blijft natuurlijk een seizoensproduct en wij willen het liefst het jaar rond met dit merk bezig zijn. Door nu ook in te zetten op kleding, hopen we ons bereik te vergroten.”
Dat is een spannende stap, want in tegenstelling tot duurzame badmodemerken is er aan duurzame kledingmerken tegenwoordig geen gebrek. “Zelfs de grote ketens claimen nu verantwoord te produceren”, lacht Natascha. “Maar daar kun je je van afvragen wat dat precies inhoudt.” De onderneemsters hebben dan ook vertrouwen in hun nieuwe collectie.
“Wij snappen dat consumenten soms ook een beetje de weg kwijtraken in deze markt. Er is zoveel aanbod op het moment. Door duidelijk ons verhaal te vertellen en uit te leggen hoe we dingen doen, willen wij onze klanten meer leren over de keuzes die je als consument kunt maken.”
Dat je ook als ondernemer keuzes moet maken als het om duurzaamheid gaat, werd de zussen tijdens het samenstellen van hun collectie duidelijk. “Wij wilden eigenlijk een volledig in Nederland geproduceerde kledinglijn lanceren”, vertelt Natascha.
“Maar voor de T-shirts en het broekje uit de collectie bleek het niet mogelijk om een kwalitatieve duurzame Nederlandse stof te vinden. Uiteindelijk hebben we er daarom voor gekozen om deze in Portugal te laten maken bij de partner die ook onze badmodecollecties heeft geproduceerd. Zij werken met duurzame Portugese stoffen en we weten dat ze kwaliteit leveren.”
“Duurzaam ondernemen blijft een continue zoektocht naar hoe het beter kan”, stelt de onderneemster. “Dat is uitdagend, maar maakt het ook leuk en er komen dingen op je pad die je van tevoren niet had kunnen bedenken. Aanvankelijk waren we bijvoorbeeld helemaal niet van plan om ongeverfd katoen te gebruiken, onze focus lag voornamelijk bij gerecycled materiaal.
Maar toen we tijdens onze zoektocht bij Weverij Enschede Textielstad terechtkwamen bleek dat zij niet alleen met gerecyclede maar ook met ongeverfde garen werkten. En uiteindelijk is het nu vooral het ongeverfde aspect dat deze collectie uniek maakt.”
Lees meer over kleding:
- Kleding huren in plaats van kopen wordt steeds populairder: ‘kledingbibliotheken’ verwelkomen de Bijenkorf
- Textielsuper Zeeman schroeft gebruik duurzaam katoen op naar bijna 60%
- Dit 150 jaar oude familiebedrijf heeft de mentaliteit van een startup en gaat volledig voor duurzaamheid
- Fast fashion is een ramp voor het milieu, maar duurzamere kleding is niet de oplossing – het probleem is onze koopdrang