- De controle over chocolademerk Tony’s Chocolonely komt definitief in handen van de Belgische familie achter biergigant AB InBev.
- Via investeringsvehikel Verlinvest trekt de familie De Spoelberch zo’n 64 procent van de stemrechten naar zich toe.
- De verandering van de aandelenbelangen gaat gepaard met een nieuwe investering van 20 miljoen euro in Tony’s Chocolonely.
- Lees ook: Verbod op gratis plastic wegwerpbekers per 1 juli leidt tot onrust bij bedrijven – startup die herbruikbare koffiebekers met statiegeld aanbiedt, ziet toename klanten
De Belgische bierfamilie De Spoelberch mag chocoladebedrijf Tony’s Chocolonely overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald.
Medio juni maakte het Nederlandse chocolademerk bekend dat de familie De Spoelberch, een belangrijke aandeelhouder van bierreus AB InBev, via investeringsvehikel Verlinvest de controle wilde overnemen bij de Tony’s Chocolonely. Maar de Nederlandse toezichthouder ACM moest nog wel akkoord gaan. Dat laatste is nu gebeurd.
Verlinvest krijgt hiermee 64 procent van de stemrechten bij het chocoladebedrijf, tegen een eerder percentage van 51 procent. Een andere aandeelhouder, JamJar, gaat van 4,8 procent naar 5,6 procent van de stemrechten. Samen is dat dus ongeveer 70 procent. De twee partijen vergroten hun belang in Tony’s Chocolonely midddels een kapitaalinjectie van 20 miljoen euro.
Verlinvest stapte in 2020 al in bij Tony’s. Daarbij trok de familie samen op met JamJar, het investeringsfonds van de oprichters van smoothiemerk Innocent. Samen pompten ze tientallen miljoenen euro’s in het bedrijf.
Investering van 20 miljoen euro in Tony's Chocolonely
De nieuwe investering van 20 miljoen euro zal worden gebruikt om de snelle groei in meerdere markten en de groei van Tony's Open Chain, dat zich bezighoudt met de inkoop van cacaobonen, te financieren.
De ACM heeft geen problemen met de machtsuitbreiding van de Belgische aandeelhouders. "Er is geen reden om aan te nemen dat de voorgenomen concentratie de daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan op significantie wijze zal belemmeren", concludeert de marktwaakhond.
In mei kondigde Tony's aan te willen borgen dat het bedrijf duurzaamheidsdoelen hoog in het vaandel houdt, ook als de onderneming andere eigenaren zou krijgen. Tony's tuigde daarvoor een zogenoemd Mission Lock op. Drie onafhankelijke 'Mission Guardians' kregen een gouden aandeel en daarmee de verantwoordelijkheid om op te treden als bewakers van Tony’s missie.