Het Brexit-referendum beïnvloedt het toerisme in Nederland. Nu het Britse pond is gezakt ten opzichte van de euro, is vakantie in Nederland duurder voor Britten. Dat merken vooral Amsterdam en Utrecht.

Volgens het Economisch Bureau van de ING heeft de daling van het pond, zoals verwacht, een negatieve invloed op het toerisme in Nederland. Dat schrijven de economen van de bank dinsdag in een sectorrapport over de horeca.

Met name de horeca in Amsterdam en Utrecht zijn gevoelig voor de gevolgen van het Brexit-referendum van 23 juni. Britten zijn in Amsterdam goed voor meer dan 15 procent van alle overnachtingen in hotels en hostels, in Utrecht ligt dat percentage op ruim 10.

(klik voor uitvergroting)

horeca britten

Sinds het Brexit-referendum is de koers van het Britse pond bijna ten procent gezakt opzichte van de euro - vakantie in eurolanden wordt dus flink duurder voor Britten. Logischerwijs heeft dit gevolgen voor het bestedingspatroon van Britse vakantiegangers en misschien wel op de vakantiekeuze van veel Britten.

Zakelijke reismarkt blijft stabiel

Dit geldt niet voor het zakelijke reisgedrag van de Britten. Britten vormen veruit de grootste groep buitenlandse zakenreizigers in Nederland. Deze groep reizigers zal haar reisbudget en reisplannen, anders dan de toeristen, minder laten beïnvloeden door de waardedaling van het Britse pond.

Het zakelijk verkeer wordt grotendeels bepaald door de handel tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk - komt de handel bij een vertrek van de Britten uit de Europese Unie onder druk, dan zal ook de zakelijke reismarkt hier de gevolgen van voelen.

Groei Nederlandse horeca

Brexit of niet, de vooruitzichten voor de horeca laten voor de komende jaren nog steeds een groei zien, hoewel deze gematigd is. Voor dit jaar voorspellen de economen van  ING een omzetgroei van 3 procent, voor het jaar daarop een halvering daarvan.

De omzetgroei voor dit jaar is het gevolg van een zich positief ontwikkelende vraag. Met name restaurants en andere eetgelegenheden merken dat consumenten meer besteden. Hotels ontvingen in het eerste kwartaal meer gasten en realiseerden doorgaans hogere prijzen dan vorig jaar. Ook lijken cafés, na een jarenlange daling van de omzetvolumes, weer wat op te krabbelen.

De gematigde prognose voor 2017 heeft alles met de Brexit te maken. Niet alleen de horeca ondervindt de nadelige gevolgen van een dure euro, ook het vertrouwen van de Nederlandse consument kan een knauw krijgen wanneer de werkgelegenheid in het geding komt van bedrijven die zaken doen met de Britten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl