Het instituut liet de auto’s met slechts 25 procent van de voorkant tegen een
voorwerp botsen. Normaal is dat 40 procent. De klap moest bu dus worden
opgevangen door een kleiner deel van de auto. Reden is dat bijna elk
automodel tegenwoordig de standaard-crashtest goed doorstaat. ,,Toch zijn er
elk jaar vele doden bij frontale botsingen”, aldus topman Adrian Lund van
het instituut. Dat komt volgens hem door ongevallen waarbij de auto
bijvoorbeeld een boom raakt.

Mercedes-Benz en Audi zeggen in een reactie te betwijfelen of de strengere
test wel realistisch is. Volgens hen is er in werkelijkheid maar zelden zo’n
botsing. In Duitsland betreft het 4 procent van de ongevallen met doden of
zwaargewonden. De bedrijven zeggen de test wel serieus te nemen en zo nodig
conclusies te trekken.

Slechts drie van de 11 geteste modellen kregen het predicaat ‘goed’, waaronder
de Volvo S60. Volgens het Amerikaanse instituut komt dat door een bijzondere
versteviging aan de zijkant.

Lees ook:

Deze auto’s zijn tweedehands het (on)betrouwbaarst

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl