Dunkin’ Donuts flopte zeventien jaar geleden in Nederland maar probeert het nu opnieuw. Het doel is zelfs om op termijn 160 filialen te openen. Donderdagochtend opende het Amerikaanse merk haar eerste winkel in Amsterdam.
“De opening van deze eerste Dunkin’ Donuts in Nederland is een belangrijke mijlpaal,’’ zei Bill Mitchell, President Dunkin’ Brands International, bij de opening van het filiaal in Amsterdam. Voor de uitbreiding in Nederland is het bedrijf in zee gegaan met hoofdfranchisenemer Amba Daoud, het bedrijf achter de succesvolle Ice Bakery-winkels in de hoofdstad.
‘’We zijn trots op de samenwerking met onze Nederlandse partner die een belangrijke rol gaat spelen in het op de kaart zetten van ons merk in Nederland,” aldus de Amerikaanse topman. “We zijn benieuwd hoe bezoekers zullen reageren op de inrichting van de winkel die is vormgegeven volgens onze nieuwe internationale huisstijl. Uiteraard is het ook spannend hoe ons assortiment in de smaak zal vallen bij het Nederlandse publiek.”
Dunkin’ Donuts moet zich bewijzen
Spannend is zeker het juiste woord voor de poging van deze fastfoodgigant. Zo is Dunkin’ Donuts geen heel bekende naam in Nederland. In 2014 maakte het bedrijf kenbaar in Nederland een franchisenemer te zoeken voor de uitbreiding.
Joost Kling, die met zijn bedrijf Eat Dutch Waffles Amerikanen aan de stroopwafel kreeg, zei toen over deze stap: “Ze hebben niet veel naamsbekendheid in Nederland, als iemand überhaupt ooit al eens van ze heeft gehoord.”
Het is franchisenemer Amba Daoud in ieder eerder wel gelukt om vanuit het niets een klein imperium van tien Ice Bakery's in Amsterdam op te bouwen. Ook Ice Bakery had nog geen naamsbekendheid, het bestond een paar jaar geleden simpelweg nog niet. De winkels van Ice Bakery danken hun populariteit aan Nutella-chocolade in een wrap.
Chocolade is een bekend snoepgoed maar gezoete donuts, bagels en muffins zijn minder vanzelfsprekend. In 1997 probeerde Dunkin Donuts het al eens eerder met een franchise in Nederland maar trok zich drie jaar later alweer terug. Zit Nederland wel te wachten op de typisch Amerikaanse zoetwaren?
Ook de koffie moet uitstekend zijn
“De tijd was er toen nog niet rijp voor”, zei Roberto Fava, een van de ondernemers achter Ice Bakery en Dunkin' Donuts Nederland, eerder deze week tegen Business Insider. “Nu wordt er veel meer koffie gedronken. Iedereen loopt met een beker op straat. Ook is de belevenis van zoet veranderd. Waar mensen vroeger nog vooral een moorkop of tompoes bij de koffie wilden, staan ze nu meer open voor andere dingen. Dat zie je ook aan het succes van andere internationale koffieketens hier.”
Als we Fava moeten geloven is de tijd er nu dus wel rijp voor.
Om het merk hier tot een succes te maken, breekt Fava daarnaast met de internationale huisstijl. "Het oude Amerikaanse concept vind ik niet meer van deze tijd. Het voelt wat koud aan, dat past niet in Nederland. De kleuren, de dranken, de uitstraling van de winkels. Allemaal nieuw. Het is nu een warme en gezellige huisstijl, met veel hout en sfeervolle kleuren. Deze nieuwe stijl is voor Dunkin’ Donuts een wereldprimeur. En dat dus allemaal hier in Nederland.”
Minstens net zo belangrijk als de zoetwaren is bij Dunkin' Donuts de verkoop van koffie. En daar is Nederland dan weer wel al lang en breed aan verslingerd. “Dunkin’ Donuts is een van de grootste merken ter wereld op het gebied van koffie en zoetwaren”, aldus Fava. “En Nederland is per inwoner een van de grootste koffiedrinkende landen ter wereld. Dat is wat ons betreft een goede match.”
Het streven van de Nederlandse franchisehouder is dat er de komende vijf jaar zeker 25 vestigingen komen. Op termijn is er volgens Fava zelfs ruimte voor 160 filialen in het hele land. Om de eerste klanten te lokken en de naamsbekendheid te vergroten, krijgen de eerste 100 bezoekers op donderdag, vrijdag en zaterdag een jaar lang gratis donuts.