Artiesten en kunstenaars weten via crowdfunding hun werk te financieren. Vele kleine bedragen die samen een investering vormen, maken ambitieuze projecten mogelijk.
De combinatie van netwerken en investeren is een grote hit. Lid zijn van een
investeringsgroep hoeft niet meer, want via crowdfunding vorm je met
willekeurige mensen op het web een groep investeerders. Een handige manier
om bijvoorbeeld kunst en muziek mee te financieren.
Crowdfunding laat zich uitleggen via een vergelijking met online encyclopedie Wikipedia, schrijft zakenmagazine The Economist . Wikipedia is een grote databank vol met informatie geworden dankzij veel kleine publicaties.
Kleine bedragen
Het fenomeen crowdfunding werkt ook zo. Vraagt een ambitieus plan om een
investering van enkele 5 duizend euro dan kan dit gefinancierd worden door
vijfhonderd donaties van 10 euro. Zo hebben projecten geen kapitaalkrachtige
financiers nodig, heel veel mensen die een paar euro te besteden hebben, is
ook goed.
Crowdfunding is een principe van investeringen. Bij Wikipedia investeren
mensen door artikelen te publiceren, dus niet door geld te storten. De
encyclopedie vraagt wel om donaties. Je schenkt dan geld, in plaats van dat
je het investeert.
Kickstarter, Sellaband en Spot.us
Een internationaal bekend crowdfundingplatform is Kickstarter. Op de website van Kickstarter kunnen je met bedragen vanaf een dollar projecten financieren. Een project kan bijvoorbeeld zijn dat een zanger vijfduizend euro nodig heeft om zijn cd op de markt te brengen. Hij laat via de website liedjes van hem horen, zodat je enthousiast kan worden om hem te steunen. Te zien is welk percentage van het project gefinancierd is.
Op Kickstarter kun je allerlei initiatieven steunen, er zijn ook specifieke websites. Sellaband is een in Nederland bekend crowdfundingplatform, speciaal om onbekende bands te helpen met geld. Spot.us is speciaal voor journalistieke projecten.
Meestal vragen de projecten enkele duizenden euro’s of dollars. In ruil voor
het geld krijg je vaak ook iets terug. Gulle gevers worden op de hoogte
gehouden van de vorderingen van het project en als het bijvoorbeeld een film
betreft, dan kan je naam in de aftiteling komen staan.
Met behulp van sociale netwerken weten onbekende artiesten zo hun projecten te
financieren. Als ze het alleen van vrienden moesten hebben, zou dit
misschien niet lukken. Op het internet kunnen ze zo fans voor zich winnen,
die ze ook financieel kunnen steunen.
Succesvol
Crowdfunding is een groot succes. Yancey Strickler, CCO van Kickstarter, laat aan The Economist weten dat er via het platform tussen de oprichting in april 2009 en juli 2010 ongeveer 1.600 projecten gefinancierd zijn. Deze projecten waren samen goed voor een bedrag van 15 miljoen dollar.
Sellaband is al vier jaar in de lucht en heeft na een faillisement in februari van dit jaar een doorstart gemaakt. Sinds de oprichting in 2006 hebben gebruikers met 3 miljoen dollar vijftig albums mogelijk gemaakt. Crowdfundingplatforms rekenen vaak een commissie van vijf procent en 3 à 4 procent betaling- en administratiekosten.
Crowdfunding voor het MKB
Naast muziek- en kunstprojecten, wordt crowdfunding op meer manieren gebruikt. Zo wil ABN Amro eind dit jaar een crowdfundingplatform voor het MKB starten: Seeds. Jaspar Roos, Business Development manager bij de bank, laat in De Pers weten dat kleine, snel groeiende ondernemers veel aan crowdfunding kunnen hebben, nu de banken de deuren voor hen grotendeels gesloten houden.
“In de eerste ronde kunnen groeiondernemingen vaak nog wel enkele
tienduizenden euro’s ophalen bij de drie F’s’, zegt hij. ‘Friends, family en
fools. Voor de tweede ronde moeten ze vaak al aankloppen bij professionele
investeerders. Maar die hebben meestal pas interesse vanaf zo’n anderhalve
ton. Wij willen het gat tussen de vriendenronde en tweede ronde bij
professionals vullen met crowdfunding.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl