Het lijkt beter dan ooit te gaan met Duitsland.
De werkeloosheid is sinds de val van de Muur niet zo laag geweest, er is al jaren niet of nauwelijks inflatie en voor het eerst in decennia is de Duitse staat bezig met het aflossen van schulden.
En toch zijn er enkele trends die zorgen baren. Zelfs zakendoen in het stabiele Duitsland brengt onzekerheden met zich mee.
Tijdens de zomerpersconferentie presenteerde bondskanselier Angela Merkel de grootste hoofdpijndossiers voor haar regering. Hieraan ontlenen we deze 5 hindernissen waarop je je moet voorbereiden wanneer je zaken wilt doen in Duitsland.
1. Handelsoorlog kan zomaar een recessie veroorzaken
Het gaat fantastisch met de Duitse economie, maar volgens de economen van Institut für Makroökonomie und Konjunkturforschung (IMK) wordt een recessie steeds waarschijnlijker als gevolg van de Amerikaanse handelspolitiek. Het instituut ziet een daling in de industriële productie.
Ook de Bundesbank maakt zich zorgen over een dreigende handelsoorlog. Beide instanties houden de confrontatiekoers van de Amerikaanse president Trump verantwoordelijk voor de onzekerheid.
Desondanks verwachten de economen nog altijd een groeiende conjunctuur, met 2,4 procent in 2018 en 2,2 procent in 2019. “Maar mochten de negatieve indicaties de komende maanden steviger uitvallen, dan moeten we onze prognoses naar beneden bijstellen”, zegt wetenschappelijk directeur van het IMK Gustav Horn tegen Handelsblatt.
2. Tekort aan vakmensen
Het tekort aan vakmensen in Duitsland wordt steeds nijpender. Steeds meer bedrijven hebben grote moeite om goed geschoold personeel te vinden. Zo komt het ‘moederland der ingenieurs’ nu tienduizenden ingenieurs tekort.
Maar ook verpleegkundigen, kapsters, apothekers, fysiotherapeuten, software-ontwikkelaars en andere ict’ers, loodgieters en vergelijkbare techneuten en werktuigbouwkundigen zijn dringend nodig.
Ook het vinden van werknemers voor de lagelonensector wordt steeds lastiger. Waar voorheen veel Polen in Duitsland kwamen werken, zoekt Polen nu zelf werknemers tot in de Filipijnen. Ook is arbeid duurder geworden door het recent ingevoerde minimumloon.
3. Digitalisering komt niet op gang
Een van de grootste ergernissen bij Duitse ondernemers is de achterstand in de digitalisering. Dat gaat om traag internet op het platteland, instanties die vele zaken nog via de papieren weg willen organiseren tot aan middelgrote fabrikanten die niet genoeg middelen hebben om hun productie te digitaliseren.
Doordat veel deelgebieden rondom digitalisering zijn verspreid over diverse ministeries, ligt er voorlopig geen helder beleid om daar verandering in te brengen.
Tegelijk heerst er de vrees dat Duitsland achterop dreigt te raken als het gaat om artificial intelligence (AI). De Duitse regering heeft daarom onlangs besloten om een inhaalslag te willen maken. Maar zijn China en de VS dan nog bij te houden?
4. Gebrekkige infrastructuur
Niet alleen de digitale infrastructuur is aan vervanging toe, ook de Autobahn, de spoorwegen en de waterwegen hebben dringend een update nodig. Een groot probleem waar veel ondernemers dagelijks mee te maken hebben.
Vrachtwagens die honderden kilometers moeten omrijden om een kapotte brug te moeten omzeilen. Binnenvaartschepen die liggen te wachten voor een kapotte sluis, of goederentreinen die vanuit Rotterdam niet kunnen opschieten richting het Ruhrgebied omdat de Betuwelijn aan Duitse zijde nog altijd niet is afgerond.
Het grootste probleem op dit moment is niet het geld, maar het goed inzetten van de investeringen. Duitsland heeft moeite met het uitvoeren van megaprojecten. Ook hier probeert de huidige regering met een nieuwe wet naar Nederlands voorbeeld om de infraplannen sneller uit te kunnen voeren.
5. Rompslomp aan de grens
Ondernemers krijgen te maken met andere wetgeving en moeten zich goed voorbereiden op wat dit precies betekent voor hun bedrijf. Zelfs in Duitsland kan een bepaalde maatregel je businessmodel flink onder druk zetten.
Veel bouwondernemers krijgen bijvoorbeeld te maken met strengere eisen wanneer ze een klus in Duitsland aannemen. Transportbedrijven kunnen meepraten over de papierwinkel die op hen afkomt en ook het openen van een Duitse webwinkel gaat niet zonder slag of stoot.