Zelfs de metro van Moskou heeft gratis wifi, mopperen jonge Duitsers vaak. Nu wil ook Duitsland mee in de vaart der volkeren. Verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) eist gratis wifi in alle treinen en sneltrams (S-Bahn).
Een eenvoudige nieuwssite openen of je mails lezen op je mobiele telefoon gaat in Duitse treinen of in de S-Bahn vaak niet zo eenvoudig. Als er al 3G-bereik is, duurt het laden lang. Dat moet anders, zegt minister Alexander Dobrindt (CSU) van Verkeer woensdag in de Süddeutsche Zeitung. Hij wil wifi in alle treinen en sneltrams, schrijft Duitslandnieuws.nl.
De minister, die op dit moment vooral bekend werd van het hoofdpijndossier tolvignet voor buitenlandse automobilisten, vindt het onvoldoende dat enkel een aantal hogesnelheidstreinen (231 van de 255) met wifi rondrijdt, waar je bovendien nog voor moet betalen. De minister eist ook draadloos internet in de S-Bahn en dat internet in regionale treinen gratis toegankelijk is.
Lange weg te gaan
Tussen deze wens en de werkelijkheid gaapt een diepe kloof. Wifi is nu enkel in de meeste ICE-treinen beschikbaar, terwijl regionale treinen veel meer passagiers vervoeren. Op de langeafstandstrajecten reizen jaarlijks 130 miljoen mensen, regionaal pakken maar liefst 2 miljard passagiers de trein.
Dobrindt ontvouwt nu zijn toekomstvisie en wil van de trein het ‘vervoersmiddel van de digitale eeuw’ maken. Om zover te komen is er volgens de minister een ‘moderniseringsoffensief’ nodig. Hij wil dat de vervoersbedrijven zich gaan instellen op de veranderende realiteit.
Het eerste stapje is gezet. Sinds een paar weken kunnen passagiers van ICE-treinen in de eerste klasse al gratis het internet op. Voor de tweede klasse moet dit volgend jaar in orde gemaakt zijn.
Deelstaten beslissen
Maar voor de regionale treinen wordt er überhaupt nog niet nagedacht over dergelijke plannen. Volgens de Deutsche Bahn komt dat omdat hier de deelstaatregeringen bepalen aan welke eisen een trein moet voldoen.
Vervolgens komen de Duitse spoorwegen en hun concurrenten met voorstellen die daar aan voldoen. "Mocht wifi nodig zijn in de regionale treinen, dan moeten de deelstaten dat in hun aanbestedingseisen opnemen", aldus Deutsche Bahn-topman Rüdiger Grube in dezelfde krant.
Duitsland is dun bezaait met vrij toegankelijke wifi-netwerken. Uitbaters zijn door de Duitse wetgeving bang aansprakelijk gesteld te worden door illegale downloads van hun klanten.
Lees ook op Duitslandnieuws.nl
Waarom Utrecht zo graag Duitse bedrijven wil lokken
Energierekening Duitsland sinds 2007 43% duurder geworden
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl