De autoverkoop op de Russische markt steeg met 41 procent tot 1,65 miljoen,
terwijl in Duitsland de verkoop in de afgelopen zes maanden met 4 procent
toenam tot 1,63 miljoen auto’s.

Dat blijkt uit onderzoek van advies- en accountantsbureau
PricewaterhouseCoopers (PwC) dat woensdag werd gepubliceerd.

Daarmee groeit de Russische automarkt veel sterker dan verwacht. Kenners
dachten dat Rusland pas in 2010 Duitsland zou inhalen als grootste automarkt
van Europa. Als de verkoop in Rusland in dit tempo doorgroeit, komt die over
het hele jaar uit op 3,8 miljoen, aldus PwC. De Duitse branchevereniging van
autofabrikanten VDA rekent voor dit jaar op een verkoop in Duitsland van 3,2
miljoen voertuigen.

In totaal spendeerden Russen in de afgelopen zes maanden 33,8 miljard
dollar (21,5 miljard euro) aan nieuwe auto’s, een stijging van 64 procent.
Daarvan werd 27 miljard dollar uitgegeven aan buitenlandse automerken.
Vooral auto’s van Amerikaanse en Aziatische makelij zijn populair.
Chevrolet, Ford en Hyundai behoren tot de best verkopende merken in Rusland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl