Angela Merkel sprak drie jaar  geleden de ambitie uit dat ze in 2020 1 miljoen elektrische auto’s wil zien op de Duitse wegen.

Uit dinsdag bekendgemaakte cijfers blijkt echter dat de plannen van de bondskanselier en de realiteit mijlenver uit elkaar liggen. Van de op 1 januari 2013 geregistreerde 43,4 miljoen Duitse auto’s worden er slechts 7114 elektrisch aangedreven.

Het daarbij optellen van hybride auto’s, waarvan de aandrijving bestaat uit zowel elektriciteit als fossiele brandstoffen, brengt de teller op iets meer dan 72.000 stuks. Merkel toonde zich ondanks de schrale cijfers strijdbaar. ,,Onze plannen zijn ambitieus, maar ook zeer goed haalbaar”, aldus de bondskanselier tijdens een bijeenkomst over elektrisch rijden.

Elektrisch rijden in Duitsland

Evenals automobilisten elders, lopen Duitsers niet warm voor elektrisch rijden. Een elektrische auto kan ruim 10.000 euro duurder zijn dan vergelijkbare modellen die op benzine rijden. Daarnaast kost het opladen veel tijd en is het moeilijk voor stadsbewoners zonder garages. Zij maken zich zorgen dat ze onderweg ‘droog’ komen te staan.

,,Consumenten zullen alleen een elektrische auto kopen als die schappelijk geprijsd is en als er voldoende infrastructuur voor is aangelegd”, zei eurocommissaris Siim Kallas (Transport) tijdens de bijeenkomst. ,,Ze hebben momenteel nog te weinig vertrouwen om over te stappen.”

Marktonderzoeksbureau Roland Berger verlaagde zijn raming voor de mondiale productie van elektrische auto's met 194.000 naar 1,1 miljoen stuks in 2015. Duitse autofabrikanten zullen er daarvan 205.000 voor hun rekening nemen, waarmee ze de derde positie zullen bekleden. Japan zal de marktleider zijn met 283.000 auto's, mede dankzij de Prius van Toyota en de i-Miev van Mitsubishi. Amerikaanse concerns zullen er naar schatting 267.000 bouwen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl