Het bedrijf behaalde een omzet van 628,5 miljoen euro, een toename van 9 procent. De winst klom met 11 procent naar 40,3 miljoen euro.
De verkoop van zogenoemde e-bikes is inmiddels goed voor bijna een derde van de totale omzet van Accell. De oosterburen hebben overigens niet alleen de elektrische fiets ontdekt, de regering promoot het fietsen in het algemeen. In Duitsland werd dan ook de grootste omzetstijging gerealiseerd.
Populair
In Nederland werden het afgelopen jaar minder fietsen verkocht en ook Accell merkte dat. Maar er werd wel veel meer verdiend met de verkoop van onderdelen en accessoires, juist omdat mensen langer vasthouden aan hun rijwiel. Een trend die zichtbaar is in alle Europese landen.
In de tweede helft van het afgelopen jaar moest Accell veel fietsen met korting verkopen omdat ze door de slechte zomer waren blijven staan. Het bedrijf verwacht dat fietsen de komende jaren onverminderd populair blijft. ,,De fiets wordt voor consumenten en met name jongeren steeds meer een lifestyleproduct”, aldus Accell.
Het bedrijf verwacht onvoorziene omstandigheden daargelaten voor dit jaar een hogere omzet en winst. De nettowinst over het afgelopen jaar was iets geflatteerd door incidentele posten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl