- Duitsland heeft de eerste drijvende LNG-terminal voor vloeibaar aardgas in gebruik genomen.
- De bouw van de terminal ging ongekend hard, omdat het land dit jaar snel op zoek moest naar alternatieve bronnen van gas.
- Duitsland wil nog meer drijvende LNG-terminals bouwen. Ook in Nederland is de invoercapaciteit voor vloeibaar aardgas dit jaar al aanzienlijk vergroot.
- Lees ook: Roemenië en Hongarije tekenen overeenkomst voor stroomkabel van Kaukasus naar EU
Duitsland heeft zaterdag zijn eerste drijvende LNG-terminal in gebruik genomen. De capaciteit is groot genoeg om 50.000 huishoudens per jaar van gas te voorzien.
In de terminal kan vloeibaar gemaakt aardgas (liqufied natural gas) dat per schip wordt aangevoerd, worden omgezet naar regulier aardgas. Dat kan vervolgens via het pijpleidingennetwerk voor aardgas worden gedistribueerd. Het gereed maken van de terminal ging erg snel. Zo is er in vijf maanden tijd 26 kilometer pijpleiding aangelegd die de nieuwe terminal verbindt met bestaande gasnetwerken.
“Velen zeiden dat het onmogelijk zou zijn om de terminal dit jaar gebouwd te krijgen”, zei bondskanselier Olaf Scholz bij de opening. “Maar als we samenwerken, kunnen we dingen met grote snelheid doen.”
Duitsland, de grootste economie van Europa, ontving voorheen aardgas uit Rusland. Maar door de oorlog in Oekraïne kwam die toevoer vanaf februari onder druk te staan. Daarom moest het land op zoek naar alternatieve energiebronnen.
Duitsland wil nog meer drijvende LNG-terminals bouwen, waarmee het eind volgend jaar over 30 miljard kubieke meter aan importcapaciteit wil beschikken.
Duitsland is niet de enige die zijn toevlucht zoekt tot LNG. Ook in Nederland is de invoercapaciteit voor LNG dit jaar al aanzienlijk vergroot door de bouw van een nieuwe faciliteit van 8 miljard kubieke meter aardgas in Groningen. Die vormt een aanvulling op de grotere Gate Terminal in Rotterdam, die nu een capaciteit van 16 miljard kubieke meter heeft. Deze moet tegen 2025 met nog eens 4 miljard kubieke meter zijn uitgebreid.