Autoconcern Fiat Chrysler heeft, net als Volkswagen, gesjoemeld met de uitstootwaardes van auto’s om ze milieuvriendelijker te laten lijken. Althans, als we het Duitse ministerie van Transport mogen geloven.
Toen het schandaal rond Volkswagens diesels vorig jaar in september aan het licht kwam, begon de Duitse voertuigautoriteit Kraftfahrt-Bundesambt (KBA) modellen van verschillende fabrikanten te testen. Ook Fiat zat hiertussen.
Volkswagen had software geïnstalleerd die testomstandigheden herkende en op die momenten automatisch minder uitstootte dan bij normaal gebruik.
Het ministerie van Transport trok eerder dit jaar aan de bel in Italië, maar de autoriteiten daar gaven aan geen werk te maken van de Duitse alarmering. Daarom is de Duitse overheid nu direct naar Brussel gestapt met de aantijgingen.
Proeven met de Fiat 500X, Fiat Doblo en Jeep Renegade zouden bewijs kunnen bevatten van sjoemelsoftware, zegt Berlijn. De minister druk de Commissie op het hart om met Italië stappen te ondernemen om te kijken of de beschuldigingen terecht zijn.
Maar Brussel houdt zich afzijdig en probeert de landen het onderling te laten oplossen. "Het is eerst en vooral een dialoog tussen de twee betreffende lidstaten, met een verplichting om de Commissie geïnformeerd te houden. De mogelijkheid bestaat voor de Commissie om een oplossing te faciliteren als die niet gevonden kan worden."
Bij Reuters beweert Italië dat het nergens vanaf weet. Het ministerie van Transport in Rome zegt nooit berichten te hebben gekregen uit Duitsland. Bovendien zouden alle Fiat 500-modellen goed door de Italiaanse testen zijn gekomen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl