McDonald’s had de cheeseburger beter gewoon op 1 euro kunnen houden in Duitsland.
McDonald’s draaide geen lekker eerste kwartaal dit jaar. Ook in Duitsland vielen de verkopen tegen.
Vorige week onthulden leidinggevenden de waarschijnlijke oorzaak, schrijft Quartz. Duitsers zijn nog steeds boos dat McDonald’s een einde maakte aan cheeseburgers voor 1 euro.
Tien jaar lang 1 euro, und jetzt?
Het concern verhoogde de prijs van een cheeseburger in november 2012, nadat het broodje tien jaar lang 1 euro had gekost. En sindsdien blieven Duitsers McDonald’s niet meer zo. Pogingen om de Duitse klant met andere acties terug te winnen hadden geen succes, vertelden de managers. “Ik kan u vertellen dat niets zo’n weerklank heeft gehad als de één-euro-cheeseburger”, zei Doug Goare, directeur Europa bij McDonald’s.
Het is een harde les voor het bedrijf: kennelijk trok de goedkope cheeseburger veel mensen over de drempel. McDonald’s loopt nu de verkoop van winstgevender menu-items zoals frietjes en frisdrank mis. McDonald’s was het cultuurverschil gewoon even vergeten, concludeert directeur Goare.
Waar voor je geld
"De Duitse consument is doorgaans erg zuinig", zei hij. "En ze hebben niet dezelfde behoefte aan waanzinnig lekker eten als de Fransen, snap je? Ik kom vast in de problemen omdat ik dit zeg. Voedsel is een basisproduct. En daarom letten Duitsers er enorm op dat ze waar voor hun geld krijgen."
Lees ook
10 feiten over de smerig goede marketing van McDonald's
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl