Tinder is zo 2014. Nu is er Ohlala, een Uber-achtige app voor de prostitutie die zijn oorsprong heeft in Duitsland. Deze week lanceert het bedrijf de dienst in New York.
Mensen verbinden met onmiddellijke, betaalde dates. Dat is het idee achter Ohlala, een Duitse startup. Klinkt als prostitutie, niet?
Ohlala spreekt tegenover Techcrunch vooral in bedekte termen over de betaalde kant van de app. “Wat er op de date gebeurt is helemaal privé. En je mag de app pas gebruiken als je 21-plus bent”, zegt oprichter Pia Poppenreiter. En omdat de oprichter geen idee heeft wat er gebeurt, is Ohlala dus geen escortservice. Dat ligt helemaal aan het koppel en de gelegenheid.
Eerdere poging: Peppr
Zoals een goed startupverhaal komt ook Ohlala voort uit frustratie en een gefaalde poging. De Duitse Poppenreiter bedacht in 2014 al Peppr, een app die zich veel duidelijker richtte op prostituees. De app was nogal controversieel in Duitsland, ondanks de liberale sekswerkwetten in het land.
“Ik liep een avond over de Oranienburger Straße in Berlijn. Het was koud en ik zag die arme meisjes op de stoep en bedacht: waarom is er geen app?” vertelde Poppenreiter eerder over Peppr aan Digital Trends.
Uiteindelijk ging dat product echter ten onder aan gebruiksonvriendelijkheid. Als een klant bijvoorbeeld geen reactie kreeg op een contactaanvraag, zou de aanvraag al snel geannuleerd worden. Al met al leidde dat tot te veel afgezegde afspraakjes. Belangrijker: de dames op de app klaagden dat ze te weinig controle hadden over hun profiel.
‘Gezelschap, vriendschap of een goed gesprek’
Maar Ohlala moet slagen waar Peppr faalde. Afspraakjes via de app hoeven niet per se te leiden tot prostitutie, maar kunnen draaien om ‘gezelschap, vriendschap of een goed gesprek’. Een platform om offline betaalde dates te plannen dus. Cruciaal verschil met Peppr: als een man een aanvraag heeft verstuurd, heeft de dame in kwestie slechts 21 minuten om te reageren. Wellicht langer dan Uber, maar onmiskenbaar volgens hetzelfde concept.
In Duitsland is Ohlala al beschikbaar in Berlijn, Frankfurt, München en Hamburg. Deze week komen daar Stuttgart, Düsseldorf en Keulen bij.
En New York dus, volgens Techcrunch. Een stad die fundamenteel anders met prostitutie omgaat dan Duitsland, waar veel steden een rosse buurt hebben.
Ander potentieel probleempje is dat de Franse kustregio Loire-Atlantique (rondom de stad Nantes) ‘Ohlala’ als slogan voor de regionale promotie gebruikt. Ze zouden stappen overwegen, schreef Gründerszene al in augustus.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl