Wil de concurrent van de luxe Tesla nu opstaan? Duitse automerken zijn hard aan het werk om elektrisch te gaan, maar het gaat nog jaren duren voordat de resultaten in de showroom staan.
De grootste auto’s hebben de wijdste draaicirkels. Dat geldt ook voor de bedrijven die de voertuigen produceren. Want terwijl Tesla bezig is zijn derde volledig elektrische auto in de markt te zetten, komen de Duitse dinosaurussen nog wat langzaam mee.
BMW, Audi, Volkswagen en Mercedes hebben allen wel hybride of volledig elektrische auto’s in de catalogus, maar de grote namen van de oosterburen hebben nog steeds het nakijken ten opzichte van Tesla en in mindere mate Toyota.
Luxe slagschepen
BMW is al een heel eind op weg, met de i3 en nieuwe i8. Ook Mercedes heeft een volledig elektrische wagen. Maar deze modellen hebben één ding gemeen: het zijn niet de luxe slagschepen die we van de Duitse ingenieurs gewend zijn. Ze lijken eerder op de flitsende protoypes die je tegenkomt op de autobeurzen.
Innovaties zijn onderweg, maar komen langzaam. De komende jaren gaan echter groot worden voor elektrisch rijdend Duitsland. Tegen de achtergrond van een overheidsproject om meer laadpalen neer te gaan zetten, kondigen de autobouwers de nieuwste modellen aan.
CEO's van Audi en BMW vertelden donderdag in Beieren wat de plannen zijn. Audi mag wellicht een beetje achterop geraakt zijn, vanaf 2018 zal er elk jaar een nieuw elektrisch model de showroom binnenrollen. Ook de populaire SUV uit Ingolstadt, de Q-serie, zal verkrijgbaar zijn met een batterij in plaats van motor. Dat schrijft The Wall Street Journal.
Toppunt van innovatie
BMW werkt nog langer door, want de iNext - volgende loot in de boom waaraan ook de i3 en i8 groeiden - komt pas in 2021 op de markt. CEO Krüger is wel ambitieus, want die wagen zal niet alleen elektrisch aangedreven worden. De iNext moet volgens Krüger het toppunt van innovatie worden, met een lichtgewicht ontwerp, digitale connectiviteit en ook zelfrijdende vaardigheden. Dit model moet de luxueuze 7-serie sedan gaan vervangen.
De Mercedessen en Audi's die de komende jaren de markt gaan betreden, zullen een actieradius hebben van rond de 500 kilometer - net zoveel of zelfs meer dan de huidige Tesla's. Maar, zo zegt Audi-topman Rupert Stadler: "De toekomst van mobiliteit is uitstootvrij en onze routekaart naar elektrisch rijden is voltooid."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl