• Duitse autofabrikanten zoals BMW vrezen China als afzetmarkt kwijt te raken, als de EU hogere importheffingen handhaaft op Chinese elektrische auto’s.
  • BMW dringt er bij de Duitse regering op aan om zich uit te spreken tegen de verhoogde importtarieven op elektrische auto’s uit China.
  • De Europese Unie voerde begin juli voorlopige heffingen in voor stekkerauto’s van Chinese fabrikanten.
  • Lees ook: Vrijstelling elektrische auto voor wegenbelasting verdwijnt sneller door rekenfout Den Haag

BMW dringt er bij de Duitse regering op aan om zich uit te spreken tegen de verhoogde importtarieven op elektrische auto’s uit China. “Extra tarieven schaden internationaal opererende bedrijven in ons land en kunnen een handelsconflict uitlokken waar niemand baat bij heeft”, zegt topman Oliver Zipse van de Duitse autofabrikant woensdag in een verklaring.

De Europese Unie voerde begin juli voorlopige heffingen in voor stekkerauto’s van Chinese fabrikanten. Volgens de EU was er sprake van oneerlijke overheidssubsidies, waarvan ondernemingen in China profiteerden. De invoerheffingen kunnen oplopen tot enkele tientallen procenten. Lidstaten van de EU stemmen vrijdag over het opleggen van definitieve tarieven tot wel 45 procent.

Duitse auto-industrie is sterk afhankelijk van export naar China

Duitsland heeft een grote auto-industrie met, naast BMW, fabrikanten als Mercedes-Benz en Volkswagen. De automakers hebben zich de afgelopen tijd kritisch uitgesproken over de heffingen, omdat China een belangrijke afzetmarkt is. Zij vrezen een handelsoorlog. Zo heeft China eerder gedreigd met vergeldingsheffingen op Europese producten zoals zuivel, cognac, varkensvlees en auto’s.

Uit gegevens van de Duitse organisatie voor de auto-industrie VDA komt naar voren dat Duitsland vorig jaar voor ruim 26 miljard euro aan voertuigen en onderdelen naar China exporteerde. De import van auto’s en onderdelen uit China was goed voor 6,8 miljard euro. VDA stelt dat de mogelijke schade van de heffingen voor de Duitse auto-industrie groter is dan de mogelijke voordelen.

De EU heeft de afgelopen maanden onderhandeld met Beijing om een oplossing te vinden die definitieve heffingen zou kunnen voorkomen. Deze gesprekken tussen beide partijen kunnen doorgaan, zelfs als de lidstaten de tarieven goedkeuren.

LEES OOK: Tesla scoort hoog in september bij autoverkopen