De steden willen op die manier zorgen voor een beter milieu. De
Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), die de handelsbetrekkingen tussen
Nederland en Duitsland bevordert, wil dat de Nederlandse regering de zaak
met de Duitse autoriteiten gaat bespreken.

Op 1 januari worden in Berlijn, Hannover en Keulen milieuzones
ingesteld. Alleen wagens met een speciaal milieuvignet mogen de stad dan nog
in.

De bedoeling is dat later in het jaar andere Duitse steden dit voorbeeld
zullen volgen. De maatregel is er vooral op gericht de uitstoot van
stikstokoxide en fijnstof terug te dringen.

Volgens de Nederlands-Duitse Handelskamer weten maar weinig
Nederlanders hoe ze aan een Duits milieuvignet kunnen komen en wat de kosten
zijn.

Een ander probleem is dat er tal van uitzonderingsregelingen bestaan waar ook
de Duitsers zelf moeilijk wijs uit kunnen worden. DNHK-directeur Axel
Gerberding spreekt in een verklaring van "een regelingschaos”.

Bij veel Nederlanders bestaat onduidelijkheid over de vraag welke
auto's toegang krijgen en welke niet, aldus de DNHK.

De Handelskamer pleit voor uniforme regelgeving voordat de milieuzones ook in
andere steden van kracht zijn. Nu is het nog zo dat elke stad zijn eigen
regels mag vaststellen, aldus de verklaring.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl