De Routemaster is in 2005 uit de reguliere dienst gehaald. Reden was dat de
dubbeldekkers niet toegankelijk waren voor rolstoelen en grote kinderwagens.
De rode dubbeldekkers rijden nu alleen nog maar op twee toeristische routes.

Capoco, een van de leidende busdesigners in de wereld, heeft nu een
Routemaster ontwikkeld die wel voor gehandicapten toegankelijk is. Dat kan
doordat de vloer veel lager is: de nieuwe Routemaster moet niet meer op
diesel rijden, maar op met waterstof opgewekte elektriciteit die motoren aan
elk achterwiel aandrijft. Daardoor is er geen mechanische verbinding tussen
de motor aan de voorkant van de bus en de achterwielen zoals bij de oude
Routemaster meer nodig.

Het resterende hoogteverschil moet voor rolstoelgebruikers en
kinderwagens overbrugbaar worden met een uitschuifbare hellingbaan.

Capoco was ook mede-ontwerper van de Routemaster. Volgens het bedrijf kan de
bus binnen drie jaar weer op de weg zijn.

De ‘zoon van Routemaster’ moet, net als zijn historisch voorbeeld, een
open achterkant krijgen zodat reizigers in en uit de bus kunnen stappen
zonder dat de bestuurder aan een bushalte de deuren open moet doen. Zo
konden de Londenaren vroeger ervoor kiezen om alsnog te gaan lopen als hun
rode bus stilstond in een file in het drukke centrum.

Travis Elborough, auteur van het standaardwerk 'De bus waarvan wij hielden -
Londens liefsdesverhaal met de Roadmaster' is blij met de mogelijke
terugkeer van de open bus: "Het open busplatform weerspiegelde de
vrijheid van Londen. Als je daar stond, met de wind in je haar, voelde het
alsof de stad van jou was."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl