OPINIE – Klimaatverandering zal de komende decennia onze leefomgeving beïnvloeden en de effecten daarvan worden steeds concreter.
In een nieuw, in oktober gepubliceerd rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) staat beschreven welke rampzalige gevolgen de opwarming van de Aarde met een halve graad heeft.
Dankzij die halve graad opwarming krijgen gebieden die al kwetsbaar zijn voor droogte met extreme droogte te maken, en zullen gebieden die al vatbaar zijn voor hittegolven en tornado’s helemaal door catastrofes geteisterd worden.
De gevolgen: migratiestromen en het uitsterven van diersoorten. Kortom: vooral kwetsbare gebieden worden onleefbaar.
De stadstaat Dubai is misschien wel een goed voorbeeld van hoe het is om te leven met de effecten van klimaatverandering.
Tijdens Dubai's lange zomer, die vanaf midden april tot oktober duurt, is het niet te doen om meer dan enkele minuten buiten door te brengen. De temperaturen schommelen dan rond de 41 graden Celsius, maar kunnen tot wel 48 graden stijgen.
Hoe de stad zich aanpast aan die verandering? Door een enorm netwerk van met elkaar verbonden ruimtes met airconditioning zoals meer dan 65 winkelcentra, woningen en kantoren. Kortom, een complete indoor stad met metro's en parkeergarages.
Sommige sociale groepen, zoals de autochtone bevolking en de rijkere expats, hoeven 's zomers weken, zelfs maanden, geen voet buiten de deur te zetten.
Van je appartement met airconditioning in de wolkenkrabber ga je via je inpandige ondergrondse parkeergarage naar de inpandige ondergrondse parkeergarage van je kantoor. En vandaar uit naar boven naar je werkplek in weer een wolkenkrabber.
En als je boodschappen moet doen of wil shoppen, dan doe je dat in het retailcomplex dat ongetwijfeld verbonden is met je kantoor of woning.
Gezellig de zaterdag doorbrengen met vrienden of familie? Koffie met een collega drinken of en dinertje pakken met een filmpje? Dat doe je waarschijnlijk in The Dubai Mall. Dat is een 2 miljard dollar kostend complex van zo'n 1.200 winkels, honderden restaurants, een bioscoop, een luxehotel, een Olympische schaatsbaan, een VR-themapark en een aquarium.
Of je gaat naar een van de vele andere winkelcentra die Dubai rijk is en die zo mega zijn, dat je de grens ziet vervagen tussen wat een stadswijk en wat een supermarkt is.
In Dubai wonen echter niet alleen Emirati's en expats, maar ook honderdduizenden buitenlandse gastarbeiders die niet het geluk hebben in een appartementencomplex met airconditioning te wonen. Voor hen staat een zomer in Dubai gelijk aan een zomer in de binnenste schil van de hel.
En zo zal dat ook op macro-niveau zijn: het zullen vooral de ontwikkelingslanden zijn die de hardste klappen zullen krijgen van de klimaatsverandering.
Dubai wordt zo goed in het nabootsen van het leven buiten, dat het volgende megaproject geheel daaraan gewijd is. Dubai Square wordt 's werelds grootste mall, gebouwd rondom een vierbaans boulevard die op een brede straat lijkt, compleet met piazza en een centrum voor concerten en theater. Er wordt zelfs een Chinese wijk gebouwd. Mind you: de grootste Chinatown van het Midden-Oosten.
Het netto resultaat van al dit moois is dat de hele "publieke ruimte" verandert in een commercieel uitgebaat gebied.
"In de Verenigde Arabische Emiraten is de mall een sociale plek, en niet alleen een winkelgebied,' schreef professor in de Psychologie Justin Thomas van de Zayed University, in 2014 in The National. "In de mall maken drie generaties van dezelfde familie een avondwandeling."
Wanneer je niet meer buiten kunt rondhangen door de hitte of de vervuiling, dan zul je dat binnen moeten doen.
Het blijft lastig te beoordelen of het per definitie slecht is dat dergelijke gecommercialiseerde binnenruimtes een alternatief bieden voor het buiten zijn. Maar het gevoel bekruipt je dat er iets verloren gaat, wanneer de gehele publieke ruimte ten goede komt aan bedrijven die winst willen maken.
Waar het heengaat met onze consumentenmaatschappij wanneer we er niet in slagen klimaatverandering een halt toe te roepen? Kijk naar Dubai.