In de topsport wordt het verschil tussen goud en zilver steeds kleiner.
Vroeger waren de verschillen tussen de concurrenten altijd met het blote oog
waarneembaar, nu kan het tijdens de Olympische Spelen van Londen gebeuren
dat zelfs de meest geavanceerde tijdwaarneming niet de winnaar kan
aanwijzen. Om een atleet nét dat beetje voorsprong te geven ten opzichte van
zijn concurrenten, worden in de aanloop naar het belangrijkste
sportevenement ter wereld steevast innovaties gepresenteerd. Soms met
succes, soms ook niet.

In Nederland speelt vooral multinational DSM een voortrekkersrol op het gebied
van innovaties. Een logisch besluit, aangezien het bedrijf zichzelf ziet als
een broedplaats voor vernieuwing. ,,En atleten zijn veeleisende klanten,
want het gaat vaak om een tiende van een seconde”, zegt Elvira Luykx,
directeur sponsoring van DSM.

Dat topsporters kieskeurig zijn, is in het verleden vaak genoeg bewezen. Vlak
voor de Winterspelen van Vancouver (2010) ontdeed een meerderheid van de
langebaanschaatsers zich van de allernieuwste outfit (die in het diepste
geheim was ontwikkeld), omdat ze eraan twijfelden of het pak inderdaad
‘sneller’ was. En vorige week nog werd de splinternieuwe DSM-roeiboot uit
het water gehaald door de Mannen Acht, omdat de equipe niet tevreden was
over de hypermoderne boot. De roeiers kozen ervoor om, vlak voor ‘Londen’,
terug te gaan naar het vertrouwde materiaal van de Duitse fabrikant Empacher.

,,Als zij het gevoel hebben dat een andere boot beter bij hen past, dan hebben
we daar respect voor”, verklaart Luykx. ,,Een innovatie mag nooit een
topprestatie in de weg staan.” Toch is daarmee het project niet mislukt,
benadrukt de directrice. Het ingezette innovatieproject gaat namelijk gewoon
verder en de twee andere Nederlandse roeiformaties (Vrouwen Acht en lichte
vier-zonder-stuurman) varen wel gewoon in de DSM-boot.

Het Nederlandse bedrijf investeert jaarlijks enkele honderdduizenden euro’s in
sportinnovaties en introduceert in Londen ook een speciaal tenue voor de
baan- en wegwielrenners. In dat pak is Dyneema verwerkt, een stof die extra
bescherming biedt tijdens valpartijen. Volgens DSM wordt daarmee de kans op
schaaf- en brandwonden aanzienlijk beperkt. Dyneema werd tijdens ‘Vancouver’
al geïntroduceerd in de pakken van de shorttrackers en wordt sindsdien ook
verwerkt in bepaalde merken motorkleding.

Ook de exclusieve wielertenues die Lars Boom en Marianne Vos in Londen tot hun
beschikking hebben, zullen in de toekomst waarschijnlijk gewoon in de winkel
liggen. Maar dat is niet het primaire doel van DSM. ,,Wij werken namelijk
vooral business to business'', zegt Luykx. ,,Topsport is een ideaal platform
om te laten zien wat wij doen op gebied van innovatie.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl