- Door de hoge kosten van onder meer energie en voeding, moeten consumenten scherpere keuzes maken bij hun bestedingen.
- In 2023 krijgen onder meer restaurants last van de druk op de koopkracht, verwachten economen van ABN AMRO.
- Ook snackbars worden geraakt door fors stijgende prijzen van energie die de winstmarges aantasten.
- Lees ook: Gasprijs op groothandelsmarkt plots 10% hoger door voorspelling koud weer: dat merk je alleen direct met een dynamisch tarief
Restaurants en cafés gaan volgens economen van ABN AMRO een moeilijke tijd tegemoet. Door druk op de koopkracht is de kans namelijk groot dat consumenten weer minder vaak uit eten gaan. Zelfs voor fastfoodrestaurants, die tijdens de financiële crisis van 2009 nog goede zaken deden, zien de vooruitzichten er nu niet heel gunstig uit.
Volgens een nieuw rapport van de bank loopt de omzet van restaurants dit jaar waarschijnlijk nog met 35 procent op. Die flinke groei is te danken aan het herstel uit de lockdownperiodes. Hiermee komt de omzet van de branche rond het niveau van voor de coronacrisis.
Verder groeien zit er alleen niet in. De verwachting is dat in 2023 meer restaurants failliet gaan en de omzet met zo’n 2 procent krimpt, aldus ABN AMRO.
De boosdoener is niet alleen de consument die de hand op de knip houdt, de horeca heeft zelf ook te maken met hogere inkoopprijzen en dure energierekeningen. Daarnaast is het in de huidige krappe arbeidsmarkt heel lastig voor restauranthouders om voldoende personeel te vinden.
Voor cafés schetsen de deskundigen een vergelijkbaar beeld. De hoge inflatie kenmerkt zich voor hen ook in een toenemende bierprijs. Voor 2023 verwacht ABN AMRO een krimp van 3 procent ten opzichte van 2022.
De fastfoodbranche had veel minder last van de coronacrisis dan restaurants en cafés. Voor dit jaar verwacht ABN AMRO hier een verdere stijging van 5 procent ten opzichte van 2021 en voor volgend jaar een groei van 2 procent vergeleken met dit jaar.
Frikandel en friet ook duurder
Toch is dat laatste een mager cijfer als je het vergelijkt met de crisis van ruim tien jaar terug. Fastfood floreert vaak tijdens economische crises terwijl luxere horeca dan juist minder omzet, aldus de economen. Dat de situatie dit keer toch anders is, heeft te maken met de stijgende energieprijzen en dure inkoop van producten als frikandellen en friet.
"Zeker wanneer het doorberekenen van de kosten niet altijd even makkelijk is, geeft dit veel druk op de marges en winstgevendheid van de snackbars", staat in het rapport, waarin ABN AMRO verder ook nog cijfers geeft over onder meer hotels, musea en bioscopen.
Bij hotels zou dit jaar sprake zijn van krachtig herstel, maar het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen blijft volgens de bank toch onder het niveau van 2019. Musea en bioscopen tonen nu ook verbetering, maar de bezoekersaantallen zijn nog ver van het pre-coronaniveau. ABN AMRO denkt wel dat hotels en de culturele en recreatieve attracties volgend jaar een lichte verdere groei kunnen laten zien.