Silicon Valley heeft meer dan ooit dollartekens in de ogen: Dropbox wil een slordige 250 miljoen dollar ophalen bij investeerders, op basis van een waardering van 8 miljard dollar.

Dat schrijft BloombergBusinessweek op basis van twee bronnen binnen het bedrijf.

Dropbox – de maker van software waarmee je bestanden via een online opslagsysteem (de cloud) synchroniseert tussen computers – heeft sinds de start van het bedrijf vijf jaar geleden als een kwart miljard dollar opgehaald. Nu moet dat bedrag nog eens verdubbelen.

Bekende aandeelhouders zijn Bono en investeringsmaatschappij Sequoia Capital. Dropbox sloeg ook belangstelling van Apple af.

Dropbox zou met het geld zijn verkoopinspanningen op de zakelijke markt willen vergroten én op overnamepad willen.

De opslagdienst startte op de consumentenmarkt, maar heeft inmiddels ook bedrijven als klant, maar die vragen om een andere benadering. Het bedrijf claimt inmiddels 200 miljoen klanten te hebben, waaronder 4 miljoen bedrijven. Dat zou een vertwintigvoudiging zijn sinds 2010. De omzet van Dropbox is niet bekend, maar zou inmiddels honderden miljoenen per jaar zijn.

Opslagdienst Dropbox denkt ook in miljarden

Dan nog is 8 miljard dollar een bepaald stevige waardering. Maar wat is veel? Snapchat, een app met 'verdwijnfoto's' voor jongeren die vooralsnog geen verdienmodel heeft, haalde naar verluidt zijn neus op voor een bod van 3 miljard van Facebook.

Online prikbord Pinterest haalde afgelopen oktober 225 miljoen dollar op bij investeerders op basis van een waardering van 3,8 miljard dollar.

Dropbox heeft tenminste nog een verdienmodel: gebruik is gratis tot een bepaalde hoeveelheid data; daarna moet je betalen. Maar het bokst wel op tegen giganten als Microsoft, Google en Amazon, die inmiddels ook opslag en synchronisatie in de cloud aanbieden.

Lees ook:

Tiener-app Snapchat vindt miljardenbod Facebook te min

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl