Drone-vrachtwagens doen vanaf maandag dienst in twee Australische mijnen. De vrachtwagens elimineren gevaarlijke banen voor de chauffeurs en zorgen tegelijkertijd voor een kostenbesparing voor exploitant Rio Tinto.

Drones komen vooral in het nieuws als bommenwerpers, maar bedrijven in de mijnbouw zijn druk doende hun operaties om te zetten naar onbemande voertuigen. Sinds maandag rijden 69 vrachtwagens hun rondjes in de reusachtige ijzerertsmijnen in de afgelegen Pilbara-regio van West-Australië.

Het Australisch-Britse mijnbedrijf Rio Tinto heeft haar Yandicoogina- en Nammuldi-mijnen digitaal in kaart gebracht. De trucks kunnen daardoor zo goed als autonoom ladingen ijzererts verplaatsen. Manager van de eerstgenoemde mijn Josh Bennett: “Ons systeem berekent hoe de vrachtwagens door de mijn moeten manoeuvreren.”

Uitputting grootste risico

De drone-vrachtwagens kunnen 24 uur per dag, 365 dagen per jaar af en aan rijden zonder dat ze naar de wc hoeven of moe worden. Uitputting was één van de grootste risico’s voor een mijnchauffeur. Komt nog bij dat Rio Tinto geld bespaart op de huisvesting van werknemers in afgelegen dorpen, kosten voor vliegtickets en faciliteiten bij de mijn zelf.

“Het voornaamste voordeel van technologie als deze is het één-voor-veleneffect”, zegt marktanalist Guillermo Sala Tenna. “Eén persoon kan de baan van veel andere opvangen.” In het geval van Rio Tinto zit die persoon in Perth, de grootste stad in West-Australië, 1.400 kilometer naar het zuiden.

Op termijn wil het bedrijf meer drones gaan inzetten. Ook treinen en zelfs graafmachines moeten op afstand bestuurbaar worden. Er zijn al proeven gaande met treinen en eerder begon de mijngigant al met inspectiedrone-vliegtuigjes.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl