De nieuwe regels voor de bijtelling van de auto van de zaak pakken voor de meeste auto’s nadelig uit. Met name plug-in hybrides worden een stuk duurder om te rijden, toch blijven ze ook in 2016 relatief aantrekkelijk.
Dat meldt VWE voertuiginformatie en -documentatie in een persbericht.
VWE keek naar de modellen die tot en met augustus 2015 zijn nieuw zijn verkocht en keek hoe duur die auto’s in de lease zouden zijn in 2016. De conclusie: driekwart van alle auto’s die nu op de markt zijn, is vanaf volgend jaar een stuk duurder in de lease.
In de plannen die staatssecretaris Wiebes van Financiën op Prinsjesdag officieel bekendmaakt, gaat het bijtellingspercentage voor veel type auto’s volgend jaar fors omhoog.
Het bijtellingspercentage is een percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je bruto salaris moet optellen. Dat dien je te doen als je jouw auto van de zaak ook privé rijdt, want dan is het volgens de fiscus loon in natura.
Wiebes gaat vooral een einde maken aan de lage bijtelling voor hybride auto's. Op dit moment betalen auto's die puur op elektriciteit kunnen rijden (maar ook op benzine), 7 procent bijtelling. Dat wordt onder de nieuwe regels 15 procent. Volledig elektrische auto's blijven wel in de zeer gunstige categorie van 4 procent bijtelling vallen.
Het verschil in leaseprijs tussen plug-in hybrides zoals de uitermate populaire Golf GTE en auto's met alleen een traditionele verbrandingsmotor, wordt volgens jaar daardoor kleiner.
Omdat hybrides in aanschaf vaak wat duurder zijn, komt de leaseprijs per maand een stuk dichter bij elkaar. Toch verwacht VWE dat ook in 2016 veel leaserijders voor de plug-in hybride zullen gaan.
In de tabel hieronder zie je de verkopen van de auto's ingedeeld naar uitstoot in CO2 per kilometer in de eerste acht maanden van 2015. VWE verwacht dat de verkopen behoorlijk zullen verschuiven nu bepaalde auto's in een andere bijtellingscategorie gaan vallen. Plug-in hybrides hebben in theorie een uitstoot tussen 1 en 50 gram CO2/km.
Overigens gelden de bijtellingstarieven altijd voor 5 jaar na aanschaf. Dus wie in 2015 een auto leaset, valt vijf jaar lang onder de bijtellingsregels die nu gelden. In 2017 gaan de regels overigens nog veel verder op de schop. Dan geldt voor alle auto's een bijtelling van 22 procent, behalve voor volledig elektrische auto's, daarvoor geldt een bijtellingspercentage van 4 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl