- Tijdens zijn eerste termijn als president dreigde Donald Trump met hoge importheffingen om Mexico en Canada aan tafel te krijgen voor een nieuwe handelsovereenkomst.
- Analisten vermoeden dat zijn dreigement om een tarief van 25% te heffen op alle import uit die landen, onderdeel is van eenzelfde soort tactiek.
- De Mexicaanse minister van Economie waarschuwt Trump dat deze importheffing zal leiden tot een verlies van 400.000 banen in de VS.
- Lees ook: Trump kondigt invoerheffing van 25% aan voor Mexico en Canada – maar bij China komt er nog 10% bovenop
Donald Trump gaf in zijn boek “The Art of the Deal” uit 1987 een advies waar hij zich nog altijd aan lijkt te houden als het gaat om de invoerrechten die hij wil heffen: “Zorg dat je iets hebt om de ander onder druk te zetten: ander kun je geen deals sluiten.”
Afgelopen maandag kondigde Trump aan dat hij van plan is om op de eerste dag van zijn tweede ambtstermijn via een decreet een invoerheffing van 25 procent in te stellen op alle goederen uit Mexico en Canada.
Trump schreef in een post op Truth Social dat de tarieven “van kracht zullen blijven totdat de invasie van drugs, in het bijzonder fentanyl, en illegale immigranten in ons land stopt!”
Hoewel Trump tijdens zijn verkiezingscampagne beloofde om invoerheffingen van ruim 60 procent in te voeren, lijkt het er nu dat zijn dreigement bedoeld is als onderhandelingsmateriaal.
Trump trekt aandacht met dreigement, maar maakt er geen vrienden mee
In juni 2019 dreigde Trump al met het instellen van hoge invoerrechten voor producten uit Mexico als het land zijn immigratiesysteem niet zou veranderen, wat het wel uiteindelijk deed.
"Dat was in zekere zin vergelijkbaar met wat hij nu doet, als hij het heeft over het probleem met de fentanylhandel en de controle die hij eist over de grens met Mexico", zegt hoogleraar internationale handel Robert Lawrence. “Was de dreiging met hoge invoerrechten de reden dat de Mexico meebewoog? Ik weet het niet, maar hij heeft dat zeker als dreigement gebruikt.”
Trump gebruikte hoge invoertarieven ook als “hefboom” bij de heronderhandelingen over de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst, vertelt econoom Mark Blyth van de Brown University.
"Trump is vrij onvoorspelbaar en we kunnen alleen maar speculeren over welke beloften hij zal nakomen, totdat hij op 20 januari het Witte Huis weer binnenstapt."
Volgens een rapport van het Brookings Institute hebben de importheffingen een belangrijke rol gespeeld bij de heronderhandelingen van de 'North American Free Trade Agreement' (NAFTA) en zouden Mexico en Canada zonder deze tarieven waarschijnlijk niet aan de onderhandelingstafel zijn gaan zitten. Maar het rapport concludeert dat ook dat dreigen met hogere invoerrechten niet noodzakelijkerwijs leidt tot aanzienlijk gunstigere handelsbetrekkingen.
Hoewel financiële analisten de dreigementen van Trump serieus nemen, lijken sommigen te denken dat de meest recente uitspraken van Trump een voortzetting zijn van zijn eerdere onderhandelingstactiek.
“Dit is de onderhandelingsstijl van president Trump: stap één, stomp in het gezicht, stap twee, laten we onderhandelen”, zegt analist Kieran Calder Union Bancaire Privée tegen persbureau Bloomberg.
In een rapport van afgelopen dinsdag schrijven analisten van zakenbank UBS dat “de timing en de beperkte focus van het laatste dreigement ruimte voor onderhandelingen suggereert”. Door zich te richten op niet-handelskwesties - immigratie en drugs - suggereert Trump dat de tarieven transactioneel zijn, meer gericht op het verkrijgen van de macht dan op het implementeren van tarieven op de lange termijn.
Analist Luis Costa van Citi Bank maakt een soortgelijk punt met betrekking tot Mexico. “Het is absoluut duidelijk dat de regering Trump invoerheffingen zal gebruiken als een middel om te onderhandelen met de regering van de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum. Het is waarschijnlijk iets dat meer over onderhandelen gaat dan over het opleggen van hoge belastingen.”
En ook de door Trump genomineerde minister van Financiën Scott Bessent zei eerder deze maand dat Trump “tarieven gebruikt als een onderhandelingsinstrument met onze handelspartners”.
Mexico waarschuwt voor negatieve gevolgen voor VS door importheffing van 25%
Een Amerikaanse importheffing van 25 procent voor goederen uit Mexico zal leiden tot een verlies van 400.000 banen in de Verenigde Staten, zo heeft de Mexicaanse minister van Economie Marcelo Ebrard gewaarschuwd.
Ook zegt hij dat een dergelijk tarief Amerikaanse bedrijven en consumenten schaadt. "Het is een schot in eigen voet", aldus de minister.
De auto-industrie is de belangrijkste productiesector, die voornamelijk naar de VS exporteert. Grote Amerikaanse autofabrikanten als Ford en General Motors produceren in Mexico en volgens Ebrard worden juist zij getroffen door de importheffingen.
De verwachting is dan ook dat de fabrikanten na de invoering van de heffingen hun prijzen in de VS moeten verhogen. "Onze schatting is dat de gemiddelde prijs van deze voertuigen met 3000 dollar per stuk omhooggaat", stelt Ebrard.
De Mexicaanse president Mexicaanse president Claudia Sheinbaum suggereerde eerder al te kunnen reageren met het invoeren van eigen importheffingen. Maar, zo waarschuwde zij, dat kan wel ernstige economische gevolgen hebben. "Het ene tarief wordt gevolgd door het andere als reactie, en zo verder, totdat we gezamenlijk bedrijven in gevaar brengen", aldus de president.
Mexico is de belangrijkste handelspartner van de VS. De Mexicaanse regering schat dat er nu jaarlijks voor 800 miljard dollar wordt verhandeld tussen de twee landen.