Lucas Bols is een positieve uitschieter vandaag op het Damrak met een plus van 6,3 procent. Het drankenbedrijf heeft overeenstemming bereikt met Rémy Cointreau over hun eerder aangekondigde samenwerkingsverband.
Rémy Cointreau brengt alle activiteiten van likeurmerk Passoã in, waar Bols vervolgens mee aan de slag gaat. Op termijn kan het Nederlandse bedrijf alle aandelen in de joint venture verwerven.
Bols liet begin september al weten bijna rond te zijn met het internationale drankenconcern. Het noemde Passoã toen een “onmisbaar ingrediënt” in verschillende cocktails, dat bovendien wereldwijd wordt gebruikt. Daarmee is het volgens het bedrijf een goede aanvulling op de merken die Bols zelf al internationaal verkoopt.
Bols verwacht dat de samenwerking zijn winst per aandeel met 20 procent kan verhogen. Op termijn kan het Nederlandse bedrijf alle aandelen in de joint venture verwerven. Bols levert bij de oprichting, die naar verwachting eind dit jaar wordt afgerond, 5 miljoen euro werkkapitaal.
De joint venture is naar verwachting goed voor een jaaromzet van 18 miljoen euro. De marges liggen daarbij volgens Bols in lijn met de marges van zijn eigen wereldwijde merken.
Passoã werd in 1986 gecreëerd en wordt sindsdien gebotteld in het Franse Angers. Het merk Passoã wordt in ruim veertig landen verkocht, waarbij 85 procent van de omzet in West-Europa wordt gehaald. De rest wordt in Noord-Amerika en Japan verkocht.
Volgens KBC-analist Alan Vandenberghe heeft Lucas Bols met Rémy Cointreau een solide partner gevonden, die met Passoã een bekend merk levert.
Het akkoord biedt Bols veel opties, aldus KBC. Daarbij wijst de bank op synergievoordelen, groeikansen en de mogelijkheid voor het Nederlandse bedrijf om uiteindelijk alle aandelen in de samenwerking te bemachtigen. Tegelijkertijd zet de transactie niet te veel druk op de financiële positie van Bols.