Luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten hoeven voorlopig niet te rekenen op nieuwe landingsrechten op Schiphol.
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil “samen met mijn Europese collega’s strenger optreden tegen de opkomst van Golfcarriers uit het Midden-Oosten als er sprake is van oneerlijke concurrentie”. Dat schrijft ze in een toelichting aan het programma Nieuwsuur, meldt Luchtvaartnieuws.nl.
De Europese Unie en de Golfstaten onderhandelen over een verdrag dat een einde moet maken aan oneerlijke concurrentie. Mansveld: “Dit betekent dat Nederland, zolang over dit verdrag nog onderhandeld wordt, voorlopig géén nieuwe landingsrechten aan maatschappijen uit de Golfstaten verleent.”
Kop in het zand
Ook voormalig KLM-topman Peter Hartman heeft zich in de discussie gemengd en meldt dat de dreiging van de Golfcarriers wordt onderschat. “Dit zal direct een groot gevolg hebben voor de werkgelegenheid, rond Schiphol en in Nederland. We steken nu de kop in het zand en we doen net alsof het allemaal aan ons voorbijgaat”, aldus Hartman. “Dit wordt nog erger dan de Fyra, als je over een aantal jaren gaat uitzoeken waarom het op een gegeven moment op Schiphol zo in elkaar gezakt is.”
De Golfstaten worden beticht van ongeoorloofde staatssteun. De EU onderhandelt nu met de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar over een luchtvaartverdrag. Nederland steunt deze onderhandelingen.
Bedreiging voor luchtvaartsector
De macht van de golfcarriers kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse luchtvaartsector, zegt hoogleraar luchtvaarteconomie Jaap de Wit. "De echte bedreiging voor Schiphol zit in het feit dat de stofzuigerfunctie van KLM wordt overgenomen door de Golfcarriers zoals Emirates. Vanuit Dubai vliegt Emirates rechtstreeks naar kleinere Europese vliegvelden, zoals Manchester en Kopenhagen, en haalt daar passagiers op die ook naar Schiphol hadden gekund", zegt De Wit.
"Die passagiers is KLM kwijt en dus ook Schiphol. Daardoor zien we het volume krimpen dat nodig is voor een hubfunctie", aldus de hoogleraar.
Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl