De omzet van de Nederlandse muziekindustrie is vorig jaar met 1,1 procent gestegen, het eerste volledige jaar van groei in 12 jaar.

Dat heeft brancheorganisatie NVPI donderdag bekendgemaakt.

De totale omzet kwam uit op ruim 130 miljoen euro. De groei werd vooral gestuwd door een toename van de verkopen van streamingdiensten als Spotify en Deezer. De inkomsten uit deze digitale muziekdiensten schoten omhoog, met 113,5 procent tot 38 miljoen euro.

De inkomsten uit downloads daalden vorig jaar met 5,5 procent tot 15,5 miljoen euro. Vooral de ‘single tracks’ werden minder gedownload.

De fysieke markt (verkoop van cd’s) kromp met 19,2 procent tot 76,1 miljoen euro.

De digitale markt (downloads en streaming) beslaat inmiddels 41,6 procent van de totale muziekmarkt. Het belang van de fysieke markt (58,4 procent) is volgens NVPI daarmee nog altijd groot.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl