Wie na ruim 30 jaar in het buitenland terugkeert in Nederland, zou een
moeilijke thuiskomst kunnen verwachten. Maar het bekende koffiemerk Douwe
Egberts, dat sinds 1978 in Amerikaanse handen verkeerde, werd dinsdag op de
Amsterdamse beurs onthaald als de verloren, maar innig geliefde, zoon.
Premier Mark Rutte kwam opdraven om het van het Amerikaanse Sara Lee
afgesplitste bedrijf op het Damrak te verwelkomen.

,,Douwe Egberts hoort bij Nederland als de straat versieren als er wordt
gevoetbald”, liet Rutte na de openingsceremonie voor de eerste handelsdag
van het bedrijf weten. De minister-president heeft er persoonlijk voor
gezorgd dat de onderneming uiteindelijk koos voor een terugkeer naar
Nederland, vertelde ‘chairman’ van DE (president-commissaris), Jan Bennink
dinsdag. ,,Hij opende veel deuren”. Daarbij speelde het sentiment van een
warme thuiskomst uiteraard ook mee voor het bedrijf dat in 1753 in het
Friese Joure het licht zag.

Nederland ruim kwart omzet

In Nederland haalt DE met de merken Douwe Egberts, Senseo en Pickwick, nu 28
procent van de omzet van 2,6 miljard euro. De onderneming is actief in 14
andere landen, waaronder Brazilië waar het marktleider is en 21 procent van
de inkomsten realiseert.

DE Master Blenders 1753, zoals het bedrijf nu voluit heet, heeft er zelf alle
vertrouwen in dat het na de terugkeer op Hollandse bodem tot een nog grotere
bloei komt. In de holding van Sara Lee dat vooral uit was op
winst-maximalisatie, werd er structureel te weinig geïnvesteerd in de
koffie- en theeactiviteiten. Nu kan DE zich als zelfstandig en gefocust
bedrijf richten op meer innovatie, betere marketing en een
kwaliteitsverbetering, beloofde topman Michiel Herkemij.

Douwe Egberts op de schop

De komende twee jaar worden alle producten op de schop genomen. De
verpakkingen, de blends, de smaken, alles komt aan bod, aldus Herkemij. Dat
geldt voor filterkoffie, nog steeds bijna de helft van de omzet van DE,
evenals voor de een-kops producten, de oploskoffie en de thee.

Senseo krijgt een nieuw apparaat en de kwaliteit van de koffiepads wordt
verbeterd. Het gerucht dat Sara Lee 20 procent van de koffie uit de
Senseo-pads heeft gehaald verwees DE naar het rijk der fabelen, maar ,,de
blending was aan de scherpe kant'', concludeert het bedrijf.

Herkemij wil de omzet op termijn laten groeien met 5 tot 7 procent per jaar.
Dat moet gebeuren door autonome groei, maar ook door overnames. Daarvoor
heeft de onderneming zo'n 1 miljard euro beschikbaar, zei financieel topman
Michel Cup. Het jachtgebied ligt voornamelijk in Oost-Europa, Azië en
Latijns-Amerika.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl