- Het Nederlandse bedrijf Dopper lanceert de Water Tap, een innovatief watertappunt dat gebruikers positieve berichten toont bij gebruik.
- Volgens CEO Virginia Yanquilevich moet de Water Tap helpen om het vullen van herbruikbare waterflessen tot de “nieuwe norm” te maken in Nederland.
- De eerste watertappunten van Dopper verschijnen bij Bijenkorf, de Jaarbeurs in Utrecht en ABN Amro.
- Lees ook: Dopper maakt 1.900 gratis watertappunten in Nederland makkelijk vindbaar via Google Maps (ook handig als je geen Dopper-fles hebt)
Iedere minuut worden er wereldwijd meer dan een miljoen plastic drinkflesjes geproduceerd. Daarvan wordt maar negen procent gerecycled, volgens onderzoeksbureau Euromonitor. De rest verdwijnt op de vuilnisbelt of belandt in de zee. Het zijn cijfers die je niet vrolijk stemmen over de toekomst van de planeet.
En juist daarom gaat Virginia Yanquilevich iedere dag naar haar kantoor, vertelt ze in een interview met Business Insider. Die getallen stemmen inderdaad niet gerust, beaamt de CEO van Dopper, bekend van de gelijknamige hervulbare plastic fles. “Maar ik zie ons bedrijf als een tegengeluid dat we moeten laten horen. Wat wij doen is alle excuses wegnemen om ervoor te zorgen dat mensen stoppen met het kopen van plastic wegwerpflesjes”.
In de strijd tegen het oprukkende plastic in onze bossen en oceanen onthulde Dopper woensdagavond in het Leidse museum Naturalis de Dopper Water Tap. Dit is een innovatief vormgegeven openbaar watertappunt dat gebruikers aanmoedigt tot het vullen van waterflessen, met een positieve boodschap. “Ons doel is om waterflessen te hervullen tot de nieuwe norm onder alle Nederlanders te maken.”
De eerste Water Taps verschijnen op de kantoren, winkels en locaties van partners zoals de Bijenkorf, de Jaarbeurs in Utrecht en ABN Amro. De hoop is, vertelt Yanquilevich, dat hierna ook snel onderwijsinstellingen, bibliotheken, treinstations en bedrijven volgen. “Voor een beter milieu zijn we niet alleen afhankelijk van de consument, we hebben partners nodig om samen te werken voor een betere toekomst.”
Business Insider sprak met CEO Virginia Yanquilevich van Dopper over de Water Tap, duurzaam ondernemen en de strijd tegen klimaatverandering.
Zitten Nederlandse consumenten te wachten op een nieuw soort openbaar watertappunt?
"Dopper heeft al veel impact gemaakt. Wij hebben gemeten dat onze duurzame waterflessen sinds onze oprichting dertien jaar geleden al meer dan 75 miljoen kilo plastic bespaard hebben. Dat is allemaal niet in de oceaan beland. Ondanks al onze inspanningen zien we dat het plastic probleem blijft bestaan. Dagelijks worden nog altijd miljoenen plastic flesjes verkocht."
"Voor ons was het belangrijk om een extra stap te zetten om dit probleem te bestrijden. We hebben daarom gedragsonderzoek laten uitvoeren om erachter te komen waarom consumenten plastic wegwerpflesjes blijven kopen. Gemak bleek de voornaamste reden te zijn. Mensen vinden openbare watertappunten daarnaast ook nog eens moeilijk vindbaar."
"Voor ons werd duidelijk dat we iets nieuws moesten bedenken om in te spelen op dit gedrag. Onze allergrootste wens en ambitie is om een nieuwe norm rondom water drinken te creëren. Onze oplossing is om een herkenbaar vormgegeven watertap te introduceren die een gedragsverandering teweeg kan brengen."
Hoe gaat een tappunt ons gedrag veranderen om vaker waterflessen te hervullen?
"De watertap heeft een herkenbare druppelvormige display die er boven hangt. Hiermee communiceert het met de gebruiker. De watertap heeft meer dan tweehonderd positieve berichten die de gebruiker stimuleren om een fles te vullen. Dit doet het met zogeheten nudges, een motivatietechniek met positieve beloning. Dus als je een flesje bijvult zegt het display: ‘Wat goed, je hebt zojuist x aantal kilo plastic bespaard’."
"Veel mensen denken dat je met het bijvullen van een waterflesje geen impact maakt. Wij geloven dat als je mensen laat weten hoeveel hun bijdrage is, dat dit op den duur meegeeft wat voor grote veranderingen je als consument teweegbrengt. En dat deze positieve stimulatie ervoor zorgt dat consumenten deze handeling blijven herhalen."
Is deze positieve feedback gepersonaliseerd? En wordt er dus data verzameld over de mensen die hun waterflessen bijvullen bij een Dopper Water Tap?
"Nee, voor de gebruiker is de Water Tap niet gepersonaliseerd en er wordt niks verzameld. Ik begrijp de zorgen over data-verzameling. De gebruiker is on the go en vult op verschillende plekken een waterfles bij. Dopper wil dat je je waterfles hervult bij onze taps, we willen je niet volgen."
"Alleen de eigenaar van een Water Tap, bijvoorbeeld de Bijenkorf, ziet op een dashboard hoeveel liter water getapt is per punt. En ook hoeveel plastic of CO2 is bespaard. Daarmee spelen we in op de duurzaamheidsdoelstellingen die bedrijven hebben. Deze prestaties kunnen dan terechtkomen in jaarverslagen of gedeeld worden op social media om te laten zien hoe een bedrijf meewerkt aan een duurzame toekomst."
De Water Tap maakt onderdeel van een veel grotere campagne, begrijp ik.
"Voor deze innovatie, de Water Tap, hebben we twee jaar geleden een apart team gecreëerd binnen Dopper. Dit team begon als een startup om dit product te ontwikkelen. In de dagelijkse activiteiten is het soms moeilijk om nieuwe grote dingen te bedenken en uitvoeren. Dit team heeft twee jaar los van Dopper gewerkt aan dit concept. Het was heel belangrijk dat deze mensen hier gefocused aan konden werken. Na die periode is dit team geïntegreerd in Dopper."
Deze zomer maakten jullie ook al openbare watertappunten zichtbaar op Google Maps.
"Mensen vinden het bijvullen van waterflesjes niet altijd hygiënisch op een wc in een bedrijf, kantoor of vliegveld. Maar de grootste reden dat ze dit niet doen, blijkt uit onderzoek, is dat ze niet weten waar ze hun fles kunnen vullen. Als je wilt dat hergebruik en bijvullen een nieuwe norm wordt, moet je de stappen daar naartoe laagdrempeliger maken."
"We hebben daarom 2.317 locaties in Nederland op Maps aangegeven. Van Google begreep ik dat het aantal zoekopdrachten naar watertappunten sinds onze actie met 650 procent gegroeid zijn. Zo'n 7,5 miljoen views."
Iedere minuut worden er wereldwijd een miljoen nieuwe plastic flesjes geproduceerd. Voelt dit niet alsof je vecht tegen de bierkaai?
"Ik snap heel goed wat je bedoelt. Het is juist de reden dat wij iedere dag naar kantoor gaan. Dopper heeft juist een rol. Een geluid. En dat moeten we laten horen. Dopper kan het verschil maken door het probleem, van plastic afval, te adresseren. Door op een innovatieve manier de excuses van consumenten weg te nemen om plastic flesjes te blijven gebruiken."
"Wij richten ons op het veranderen van gedrag. Door alle watertappunten in Nederland in kaart te brengen, door een innovatieve watertap te introduceren, door educatie en inspiratie. We gaan door met consumenten te inspireren om het tij te keren."
Hoe dragen jullie de missie van duurzaamheid en waterbesparing in het bedrijf uit? Mag een medewerker op kantoor komen met een plastic wegwerpflesje?
"Ik denk dat als je dit zou doen, dan gaan we niet wijzen met ons vingertje. Maar als je hier op je eerste dag aankomt met een plastic wegwerpflesje, word je geïnspireerd om dat niet nog een keer te doen." [Lacht]
"Dopper is een missiegericht bedrijf. Die missie komt alleen maar tot leven door onze mensen. In ons bedrijf begint het al bij het onboarding-proces dat we onze core values doorgeven. We zijn een gedreven team in de strijd tegen plastic vervuiling. We inspireren elkaar om duurzamer te zijn."
"Volgens onderzoek van 'Great Place To Work' zijn we nummer drie in Nederland en zitten we in de top 25 van Europese bedrijven. Dat komt omdat onze werknemers zich met meer verbonden voelen dan alleen ons bedrijf, maar ook onze missie."
En dat uit zich niet alleen in bewuster watergebruik binnen Dopper, maar ook ander duurzaam gedrag?
"Precies. Wij meten ook intern ons CO2 gebruik. Bijvoorbeeld van onze zakenreizen. Ons bedrijf is gevestigd in een duurzaam kantoorpand van Oceans in Haarlem. Daar hebben we een vegan bedrijfsrestaurant."
"We verplichten niks, maar het is niet de bedoeling dat mensen hier aankomen met plastic bakjes hummus of zakjes wortels. We drinken op kantoor duurzame koffie en plant-based melk. Ons meubilair is circulair. Iedereen draagt duurzame kleding."
"Onze werknemers hebben geen enkele behoefte om het milieu te schaden. Met ons team organiseren we ook het schoonmaken van stranden."
"Als bedrijf ondersteunen we met onze opbrengsten waterprojecten in bijvoorbeeld Nepal. Door watertappunten en toiletten te bouwen, hebben we al 37 duizend mensen aan schoon drinkwater geholpen. Daar zie je hoe het leven eruitziet als je geen toegang tot water hebt. Als je vijf uur per dag bezig bent met het halen van schoon drinkwater heb je geen tijd om jezelf te ontwikkelen. Beschikbaarheid van water heeft invloed op gezondheid, onderwijs en werkgelegenheid."
Dopper lanceert deze week dus de Water Tap in Nederland. Welke doelen wil Dopper bereiken?
"Onze ambitie is groot. Met onze flessen, de Google Maps locaties en de Water Tap hopen we vooral mensen te inspireren om waterflessen te vullen met kraanwater. In januari willen we de Water Tap ook naar andere Europese landen brengen - België, Spanje, Duitsland en Frankrijk. Bovenal wil ik dat mensen het meenemen van een hervulbare fles zo normaal vinden als het meenemen van een mobiel of hun sleutels. Dat alle Nederlanders van hervullen een nieuwe norm maken."