V&D krijgt geen doorstart. De curatoren van het failliete warenhuisbedrijf zijn er niet in geslaagd tot een akkoord te komen met de potentiële koper, lieten ze dinsdagmiddag weten.
Daarmee krijgen alleen de externe vestigingen van La Place een nieuw bestaan, die zijn eerder overgenomen door supermarktbedrijf Jumbo. Een “zeer beperkte groep V&D-medewerkers” zal de komende weken onder leiding van de curatoren de boedel van het warenhuisbedrijf afwikkelen.
De curatoren onderhandelden met de investeringsmaatschappij van winkelondernemer Roland Kahn, bekend van CoolCat. Vorige week werd duidelijk dat hij verder wilde met ongeveer 45 warenhuizen van V&D. Hij moest daarvoor wel overeenstemming zien te vinden met de verhuurders van winkelpanden, terwijl ook de financiering voor de operatie nog moest worden afgerond.
Diverse pandbazen wilden echter alleen instemmen met de plannen als Kahn ook verder zou gaan met hun kleinere vestigingen, in plaats van zich enkel te richten op de warenhuizen in de grote steden. Kahn kan dat echter niet zomaar doen, omdat zijn financiële plaatje daardoor in gevaar zou komen.
‘Doorstart met Kahn beste optie’
Een doorstart van V&D onder de vleugels van Kahn was “de beste optie, zowel voor de schuldeisers, als voor het bedrijf en de werknemers”, aldus een woordvoerder van de curatoren. Waarom het niet gelukt is tot een vergelijk te komen, kon de zegsman niet aangeven. “Het was een hele moeilijke puzzel”, zei hij. “Alle betrokkenen hebben hun uiterste best gedaan om die op te lossen maar dat is helaas niet gelukt.”
Behalve de beoogde nieuwe eigenaar moesten onder meer de winkelverhuurders en banken meewerken aan een doorstart. "Het moest uit alle richtingen komen'', aldus de woordvoerder. De curatoren hadden ook geen 'plan B' meer achter de hand. "Er was geen tweede Kahn."
Hudson's Bay
Het Canadese winkelconcern Hudson's Bay probeert ook al enige tijd deals te sluiten met de eigenaren van de V&D-panden. Dit concern is echter alleen geïnteresseerd in de winkelpanden, niet in een doorstart van V&D. Hudson was dan ook niet in gesprek met de curatoren van het warenhuisbedrijf.
V&D werd op de laatste dag van 2015 failliet verklaard, nadat eigenaar Sun Capital de stekker uit het bedrijf had getrokken. De warenhuisketen kampte al langer met financiële problemen. Vorig jaar werd nog een reddingsplan in werking gezet. Een fikse reorganisatie, een huurverlaging en een nieuwe kapitaalinjectie moesten de warenhuisketen weer op de rails helpen. Maar zover kwam het niet.
Kleding- en stoffenwinkel
V&D werd in 1887 opgericht door de zwagers Willem Vroom en Anton Dreesmann. Zij openden samen een kleding- en stoffenwinkel aan de Amsterdamse Weesperstraat.
Al snel volgden filialen in andere grote steden, die door familieleden werden gerund. In de jaren twintig en dertig, en later nogmaals in de jaren vijftig en zestig, stond het bedrijf bekend als echte trendsetter in mode. De winkelpanden werden door bekende architecten ontworpen.
Beursgang
In de jaren zeventig groeide V&D snel. Begin jaren tachtig vielen onder het concern ook kledingwinkels als Kreymborg, juweliers (Siebel), elektronicaketens (Kijkshop) en supermarkten Edah en Konmar. De warenhuisketen ging verder onder de naam Vendex International.
In 1996 volgde een beursgang en de lappendeken aan bedrijven ging opgeknipt verder. Vendex fuseerde in 1999 met KBB, moederbedrijf van de Bijenkorf, HEMA en Praxis.
Acht jaar na de beursgang haalt de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR Vendex-KBB weer van de beurs. Eind 2005 wordt het vastgoed afgestoten aan een consortium onder leiding van IEF. In 2007 verkoopt Vendex-KBB (dan inmiddels Maxeda geheten) Hema aan Lion Capital. In 2010 gaat V&D naar nieuwe eigenaar Sun Capital.
Stoffig imago
Toch bleef het warenhuis in een neerwaartse spiraal. Onder de nieuwe eigenaar daalde de omzet van V&D en geen enkel jaar werd nog winst geboekt. Vorig jaar liep het verlies op tot 49 miljoen. Tegelijkertijd nam de omzet verder af.
In 2014 draaiden banken de kredieten langzaam terug, vanwege aanhoudend tegenvallende resultaten. De laatste jaren kampte V&D met een nogal stoffig imago.
Door A-merken als Benetton of Apple in zelfstandige 'shop-in-shops' in het warenhuis aan te bieden, hoopte de warenhuisketen het stoffige beeld af te schudden. Met nieuwe huismerken als Soho en Frendz en samenwerking met modeontwerper Mart Visser streefde V&D naar een hipper en meer trendy assortiment. En V&D zette in op de verkoop via internet en mobiele telefonie.
Maar de strategiewijziging kwam te laat. Mart Visser zegde onlangs zijn exclusieve contract zelfs op met V&D, nadat hij 250.000 euro verloor door het faillissement.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl