Apple heeft grotere iPhones op de markt gebracht, en dat betekent ook groter marktaandeel ten koste van Android.

Dat valt op te maken uit marktonderzoek van het bureau Kantar, dat woensdag werd gepubliceerd. In de drie maanden voor december groeide het marktaandeel van Apple’s besturingssysteem iOS.

“Android blijft wereldwijd overheersen, maar zijn aandeel is in de meeste Europese en in de Amerikaanse markt gezakt”, zegt Kantar. “Dat is voor het eerst sinds september 2013.”

In Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië had Android een aandeel van bijna 70 procent, 3 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Apple klom 17,5 procent naar 23,8 procent

Overstappercentage stabiel

Geschenkenmaand december is nog niet in de cijfers meegenomen, dus Apple’s inhaalslag zou nog weleens groter kunnen uitvallen. Volgens Kantar is de stijging van het marktaandeel van Apple namelijk toe te schrijven aan het succes van de grotere iPhones.

Het percentage klanten dat van Android overstapt op iOS bleef stabiel op 18 procent. In China zat Apple nauwelijks in de lift: de lokale smartphonemaker Xiaomi, de grootste in China, gebruikt Android. Samsung verloor nog meer terrein in Europa en de VS. 2014 was sowieso een zwaar jaar voor de Zuid-Koreaanse smartphonefabrikant. Motorola won dan weer terrein, door de opfrissing van de Moto X en Moto G.

Traditioneel mobieltje wordt schaars

Inmiddels heeft 58 procent van de mobiele bellers in de VS en 65 procent in de genoemde Europese landen een smartphone.

Bezitters van een traditioneel mobieltje die het komend jaar een nieuwe willen kopen, zouden weleens gedwongen kunnen zijn om over te stappen op een smartphone, omdat verkopers hun aanbod in de richting van smartphones verschuiven, verwacht Kantar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl