Minder Nederlanders vieren dit jaar kerst. Ook de gemiddelde bestedingen rond Kerstmis komen iets lager uit vergeleken met vorig jaar.
Dit blijkt uit een representatief onderzoek door Q&A Research & Consultancy.
Ongeveer 86 procent van de Nederlandse bevolking geeft aan dat ze dit jaar op een of andere wijze kerst viert. Vorig jaar was dit nog ruim 89 procent.
De Nederlanders die wel kerst vieren, geven gemiddeld een paar euro minder uit. Hoewel positieve berichten over de economie inmiddels overheersen, is de Nederlandse consument kennelijk nog erg voorzichtig met geld uitgeven, zegt Q&A.
Hype rond Zwarte Piet
Volgens de onderzoekers zijn er meerdere redenen voor de lichte daling in de uitgaven. Door de hype rond Zwarte Piet geven consumenten aan dat ze dit jaar cadeaus voor sinterklaas hebben gekocht. “In sommige gevallen gaat dit dan ten koste van de kerstcadeaus”, aldus de onderzoekers.
Ook blijkt de kunstkerstboom steeds populairder. Consumenten kopen dus niet meer elk jaar een nieuwe boom. Bovendien stunten verkopers flink met de prijzen voor de kerstboom, waardoor er simpelweg minder besteed wordt. "Tot slot eten Nederlanders in toenemende mate bij elkaar thuis, wat ten koste gaat van de bestedingen in restaurants.''
De leukste tijd van het jaar
Ondanks dat de bestedingen rond kerst af lijken te nemen, zijn deze dagen voor 59 procent van de Nederlandse bevolking "de leukste tijd van het jaar'' en "erg belangrijk''. Opvallend is wel dat steeds meer mensen nog niet weten wat ze met de kerstdagen gaan doen. Er worden minder activiteiten gepland dan voorgaande jaren.
Wel gaan Nederlanders steeds vaker naar kerstmarkten. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen NBTC-NIPO telde vorig jaar 10 miljoen kerstmarktbezoeken van Nederlanders in binnen- of buitenland. In 2010 waren dit er nog 9,2 miljoen. Steden als Düsseldorf, Aken, Keulen en Münster gelden in deze tijd van het jaar als populaire bestemmingen om kerstinkopen te doen of eten en drank in te slaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl