- Donny Craves is een 100 procent plantaardig koekjesmerk. Het Nederlandse bedrijf heeft zes verschillende zoetigheden in haar assortiment waaronder roze koeken, brownies en chocoladekoekjes.
- De koeken worden gemaakt van reststromen zoals peulvruchten – die meestal als veevoer eindigen – en ‘geredde’ groenten.
- De missie van het merk is om ook de mensen die niet dagelijks bezig zijn met het milieu of duurzaamheid plantaardig voedsel te laten waarderen.
‘Echt lekkere’ koek uit plantaardige reststromen. Rob van Erven denkt er een stap mee te kunnen zetten naar een efficiënter voedselmodel.
De ondernemer nam bijna twaalf jaar geleden een bakkerij over toen hij voor zijn kinderen geen lekkere koekjes op basis van natuurlijke ingrediënten kon vinden.
Onder de naam Donny Craves begon hij met het produceren van biologische koekjes. De afgelopen jaren voegde hij steeds meer plantaardige producten toe aan het assortiment. Sinds oktober komt er helemaal geen ei en boter meer aan te pas in de bakkerij.
Van Erven vertelt aan Business Insider over zijn 100 procent vegan bakkerij, het gebruik van reststromen en hoe hij de voedselketen hoopt te beïnvloeden.
Waarom besloot je voor een uitsluitend veganistisch assortiment te gaan?
Van Erven: “Dat idee ontstond nadat ik Cowspiracy had gezien, een documentaire over de destructieve impact van de veehouderij op het milieu. Wat vooral bleef hangen na het zien van die film was dat er zoveel voedsel wordt gebruikt voor veevoer. Dat zorgt voor een enorme verspilling; niet alleen van het voedsel, dat je prima kunt gebruiken voor menselijke consumptie, maar ook van water en energie."
“Bij Donny Craves willen we deze verspilling tegengaan door de gewassen die eindigen als veevoer – veelal peulvruchten – te gebruiken als basis voor onze koekjes. Normaal worden die gewassen dus verwerkt tot veevoer. Dit wordt aan kippen en koeien gegeven. Die leggen vervolgens eieren of geven melk waar boter van wordt gemaakt. Die producten worden uiteindelijk gebruikt als basis voor koekjes."
"Door ei en boter in onze producten te vervangen door dergelijke gewassen of door ‘geredde groenten’ die anders worden weggegooid, slaan wij dus een paar – in mijn ogen onnodige – stappen over in de keten.”
“De impact van onze koekjes op het milieu is daarom veel lager dan die van reguliere zoete bakkersproducten.”
Dus jullie vinden dat iedereen uitsluitend nog veganistisch moet eten?
"Nee, dat hoor je mij niet zeggen. Maar wij willen een alternatief bieden. Onze missie is om ook de mensen die niet per se dagelijks bezig zijn met het milieu of duurzaamheid, plant-based voedsel te laten waarderen. Ons streven is om producten die iedereen kent, zoals roze koeken, brownies en chocolate chip cookies, plantaardig te maken."
"Als die producten net zo lekker zijn als het ‘reguliere’ alternatief, dan is het ook voor de gemiddelde consument niet meer zo’n grote stap om te kiezen voor veganistisch, en dus duurzaam."
En hoe bereiken jullie die consumenten?
“Voordat de coronacrisis toesloeg, waren de horeca en catering onze grootste afzetmarkten. We richten ons nu op het verder uitrollen in de detailhandel. We liggen al langere tijd bij AH to go maar willen deze afzetmarkt graag uitbreiden en zijn op dit moment met meerdere partijen in gesprek.”
"Om ‘de massa’ te bereiken is het belangrijk dat we opschalen zodat we onze producten betaalbaar kunnen houden. Daar ligt nu onze uitdaging. We zijn bezig met het uitbreiden van ons productieproces."
"We hopen op korte termijn te kunnen groeien om een grote groep mensen te bereiken met onze plantaardige guilty pleasures en op die manier zoveel mogelijk impact te maken."
Hoe ontwikkelen jullie nieuwe producten?
“Dat begint eigenlijk altijd in mijn keuken thuis. Ik ga uit van een reststroom – zoals dus peulvruchten of bijvoorbeeld courgettes die te afwijkend zijn om de supermarkt te bereiken – en ga dan experimenteren met recepten.” Lachend: “Mijn kinderen worden er weleens gek van, want zij fungeren als proefkonijn."
“Ik ben altijd bezig met nieuwe recepten en ingrediënten. Op dit moment werk ik bijvoorbeeld mee aan een project van FICA [food innovation community Amsterdam, red.], waarbij we kijken hoe we veldbonen geschikt kunnen maken voor menselijke consumptie. Dat gewas is heel geschikt als rustgewas, een gewas waar bijvoorbeeld aardappeltelers hun velden mee begroeien tussen de oogsten door. Het is namelijk beter voor de bodemcultuur en bindt meer stikstof dan de graansoorten die nu vaak als rustgewas worden gebruikt."
"Boeren weten alleen niet waar ze die veldbonen kwijt moeten en kiezen er daarom veelal niet voor. Als wij goede bestemmingen voor het gewas kunnen vinden, kunnen we ze er hopelijk van overtuigen er wel voor te kiezen. Ik ben nu dus met veldbonen aan het experimenteren als basis voor koeken en een andere deelnemer aan het project wil er bijvoorbeeld een alternatief voor amandelspijs van maken.”
“Dit soort projecten maken dit werk geweldig leuk. Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te laten zien – eigenlijk vooral te laten proeven – dat plantaardig net zo lekker kan zijn als producten met dierlijke ingrediënten. Alleen door die overtuiging met z’n allen te omarmen kunnen we verspilling tegengaan.”
Lees meer artikelen over Better Capitalism op Business Insider, zoals:
- Nederlandse viskweker Kingfish gebruikt unieke methode met vistanks zonder antibiotica: ‘Wij lopen een aantal jaar voor’
- Deze 2 Nederlandse ondernemers dagen de babyvoedingsmarkt uit met een product op basis van biologische geitenmelk
- Online koffiemerk Moyee wil de keten radicaal veranderen door bonen lokaal te branden en verpakken