ANALYSE – De fabrikant van elektrische auto’s Tesla heeft 2,7 miljard dollar (ongeveer 2,4 miljard euro) opgehaald bij beleggers, deels in nieuw uitgegeven aandelen en deels in converteerbare obligaties. Toch ziet het er nog steeds niet goed uit voor het bedrijf van Elon Musk, nu – voor de zoveelste keer – financiële en juridische problemen opdoemen.
De koers van het aandeel Tesla is de afgelopen maand met een kwart in waarde gedaald, terwijl analisten hun koersdoelen voor het aandeel herhaaldelijk neerwaarts hebben bijgesteld. Handelshuis Wedbush Securities sprak van “code rood” voor het bedrijf.
In het eerste kwartaal van dit jaar leverde Tesla slechts 63.000 auto’s, grofweg 31 procent minder dan in het voorgaande kwartaal. Erger nog was dat Tesla het hardst werd geraakt bij de luxe modellen, de Model S en Model X, waarvan de verkopen meer dan halveerden. Eind maart was het tekort aan werkkapitaal opgelopen tot 2,2 miljard dollar (bijna 2 miljard euro).
En dat terwijl Tesla in het laatste halfjaar van 2018 juist winst wist te maken, voor het eerst in het 16-jarige bestaan van de onderneming. Die winst werd in het eerste drie maanden van dit jaar weer tenietgedaan door een verlies van grofweg 900 miljoen dollar (738 miljoen euro).
Spartaans dieet
Volgens experts is een kwartaalverlies van 900 miljoen dollar niet niks. Als Tesla vorig jaar had geprobeerd geld op te halen, in plaats van op een Spartaans dieet gaan (zoals Elon Musk het noemde), hadden de zaken er nu wellicht anders uit gezien.
"Tesla zou vorig jaar veel makkelijker geld gekregen hebben, omdat de waarde van het aandeel veel hoger was", zegt econoom Chester Spatt tegen Business Insider.
Het bedrijf zou ook ook meer financiering hebben kunnen krijgen zonder gefronste wenkbrauwen, zegt Spatt. Geld vragen aan beleggers geeft momenteel juist "een verkeerd signaal".
Problemen in China
Financiële turbulentie is niet de enige probleem van het bedrijf, waar recent werknemers zijn ontslagen, showrooms werden gesloten en prijzen van auto's zijn verlaagd. Tesla is gestopt de goedkoopste versie van de Model 3 sedan, waarvan de marges te laag waren.
En dan is er nog China. Tesla bouwt een derde 'gigafabriek' in Shanghai die de Chinese markt van de Model 3 en de Model Y moet voorzien. Maar de Chinese automarkt staat onder druk. In april daalden de autoverkopen met 17,7 procent in vergelijking met het jaar ervoor.
In het verleden schoot de Chinese overheid te hulp als de autoverkopen daalden, maar deze keer komt de verlichting in de vorm van een algemene belastingverlaging om de economie te stutten. Sommige analisten vrezen dat dit niet tot meer autoverkopen zal leiden.
"Ik denk niet dat Chinese consumenten het belastingvoordeel zullen besteden aan een nieuwe auto", zegt Tu Le, oprichter van consultancybureau Sino Auto Insights.
Een analist van Morgan Stanley heeft de prijs van het aandeel Tesla in een worstcasescenario inmiddels verlaagd tot 10 dollar, met als reden de tegenvallende vraag uit China.
"De verlaging tot 10 dollar in het slechtste scenario weerspiegelt vooral onze zorgen omtrent de Chinese vraag naar Tesla-producten", schreef het team van Adam Jonas in een notitie aan klanten. Woensdag noteerde het aandeel Tesla iets onder de 200 dollar.
Lees meer over Tesla:
- Audi, Mercedes en Volkswagen voeren met hun nieuwe elektrische auto’s de druk op Tesla flink op
- Tesla verwijdert stilletjes de goedkoopste versie van de Model 3 van de website: komt die dit jaar nog op de markt?
- Tesla kan 2 dingen doen met de miljardeninjectie van beleggers – in beide gevallen moet Musk proberen z’n mond te houden