Komt er binnenkort een einde aan de markt voor high-end maatpakken? Die vraag stellen onder andere W Magazine en The Guardian.
Afgelopen week nam Justin O’Shea, creative director van het Italiaanse pakkenmerk Brioni (onderdeel van Kering) en dé man die dit merk uit het financiële slop moest trekken, na zes maanden abrupt afscheid van zijn baan.
O’Shea was de motor achter het succes van de Duitse retailer van luxegoederen MyTheresa.com. Als iemand geschikt was om het merk weer cool te maken, dan was het deze modeman met zijn strak gesneden pakken, baard en talloze tatoeages wel.
In april kondigde Brioni aan dat er 140 banen verloren zouden gaan bij het Italiaanse bedrijf. Eerder schreven we al over hoe mannen, meer dan ooit, het onderspit delven op de catwalk.
Wie gaat het maatpak cool maken?
Brioni verzorgde de afgelopen jaren de pakken voor de Bond-films in de periode van Goldeneye tot Casino Royale (daarna nam Tom Ford het stokje over) en de hitserie Mad Men – met Jon Hamm als de enigmatische reclameman Don Draper in de hoofdrol.
Maar terwijl O'Shea met man en macht de uitstraling van het merk veranderde (het logo, de winkels) en zelfs Metallica als gezicht voor de campagnes vroeg, claimde ook Donald Trump regelmatig de tailormade pakken te dragen tijdens zijn campagne.
De reden waarom O'Shea vertrok is onbekend, maar volgens W Magazine is dit het begin van het einde voor het maatpak. "Als Justin O'Shea het niet kan, wie kan dan wél het maatpak weer cool maken?", vraagt het magazine zich af.
Eerlijk is eerlijk: heeft het maatpak niet zijn langste tijd gehad? De gemiddelde techondernemer draagt, naar goed voorbeeld van Steve Jobs, liever sneakers en sweaters dan een maatpak.
Casual naar kantoor
Zo'n strak pak voelt toch misplaatst in een creatief kantoor als dat van Google, Airbnb of Facebook. En ook bij de banken wordt er makkelijker gedacht over formele kleding. Afgelopen zomer stuurde JP Morgan een nieuwe richtlijn aan zijn medewerkers waarin werd gezegd dat vanaf nu ook polo shirts en casual broeken zijn toegestaan.
"Meer en meer cliënten kleden zich informeel en binnen veel takken van ons bedrijf wordt al casual kleding gedragen", staat er in het bericht. "Ga je naar een klant, pas je kleding dan op hem aan".
En JP Morgan is niet de enige. Dit voorjaar maakte accountantskantoor PwC een soortgelijke keuze. Ook PwC introduceerde een meer casual dress code waarin zelfs een spijkerbroek is toegestaan, zolang je geen afspraak hebt met een klant.
Een veelgehoorde achterliggende reden voor de lossere stijl bij financiële professionals is dat banken hengelen naar millenials, die op hun beurt weer waarde hechten aan werken binnen een hip, informeel bedrijf.
Helemaal verdwijnen zal het maatpak niet. In bepaalde bedrijfstakken zal er altijd conservatief over kleding gedacht worden. Je zou niet een pak moeten dragen omdat je baas dat wil, maar omdat je zelf ambities hebt.
Veel bankiers, advocaten en politici dragen juist een maatpak om gezag uit te stralen. O'Shea plaatste een dag voor zijn vertrek een foto van een doodskist met het Brioni-logo op Instagram-account met honderdduizend volgers. Is het doodvonnis van het merk en het maatpak getekend? De tijd zal het leren.