Ondernemer en presidentskandidaat Donald Trump zet op vrijwel al zijn producten zijn naam: van luchtverfrisser tot luchtvaartmaatschappijen. Maar zijn nieuwe hotelketen mag zijn naam niet dragen.
Trump heeft al een hotelketen die zijn naam wel draagt. Daarbij gaat het om exclusieve, luxueuze 4- of 5-sterrenhotels in steden als New York en Las Vegas.
De nieuwe hotelketen van Trump moet een andere doelgroep aantrekken. Het gaat om een jongere generatie die minder te besteden heeft, zo meldt Wall Street Journal. Onder welke naam dat gebeurt, is nog niet duidelijk, maar het wordt in ieder geval niet Trump.
Trump, Trump, Trump
Dat de naam van Trump niet op de voorgevel van deze hotels komt te staan, is opvallend. Trump verbindt zijn naam namelijk aan vrijwel al zijn producten. Zo bracht hij een luchtverfrisser uit onder de naam ‘Success by Trump’, met de slogan ’the spirit of the driven man’.
In 2006 bracht hij, in samenwerking met een Nederlandse destilleerderij, Trump Vodka uit, met eveneens een bijpassende leus: ‘Success Distilled’.
Verder zijn er Trump Steaks, wordt er Trump Mineraalwater geserveerd in Trump Restaurants en is er de kledinglijn met de naam Donald J. Trump Signature Collection.
In totaal registreerde Trump 564 producten, waarvan er 426 de naam Trump of zijn initialen dragen. Dat het nieuwe hotelketen zijn naam niet draagt, is dus niet uitzonderlijk, maar wel opvallend: de hotels hebben namelijk een speciale status in het zakenimperium van Trump.
Trump pompt doorgaans weinig geld in ondernemingen waar hij zijn naam aan verbindt, maar in de hotelketens wordt wel flink geïnvesteerd. De hotels worden bovendien mede gerund door drie kinderen van Trump: Donald junior, Eric en Ivanka.
Trump niet populair
Hoe het nieuwe hotelketen wel genoemd gaat worden, moet nog blijken, maar een verwijzing naar Donald Trump blijft uit. "We willen de naam Trump alleen gebruiken voor luxe hotels, om te voorkomen dat gasten het nieuwe keten verwarren met de 4- en 5-sterrenhotels", stelt Eric Danziger, CEO van Trump Hotels.
Maar het zou wel eens goed kunnen dat de presidentsverkiezingen ook een grote rol spelen. De nieuwe hotels richten zich namelijk op een jongere generatie, waar Trump slecht bij scoort.
Een grote meerderheid van de jongvolwassenen (tussen de 18 en 29 jaar) stelt in een peiling van het Harvard University’s Institute of Politics op Hillary Clinton te zullen gaan stemmen. Zij zou kunnen rekenen op 61 procent van de stemmen, tegenover 25 procent voor Trump.
Trump heeft zich weinig populair gemaakt onder jongeren, onder meer vanwege zijn uitspraken over migratie. Jongeren zijn daar scherp op, stelt Susan Federspiel van merk consultancy-bureau Landor in de WSJ. Volgens Federspiel houden jongeren de merken die zij gebruiken verantwoordelijk, bijvoorbeeld voor politieke uitspraken. "Wie een hotelketen wil oprichten, kan maar beter niet de naam Trump op de gevel zetten."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl