- Grote Amerikaanse uitgeverijen willen niets te maken hebben met een boek van oud-president Donald Trump, meldt nieuwssite Politico.
- Een bron in de uitgeverswereld zegt dat het wantrouwen tegen Trump enorm groot is.
- De vele leugens die de oud-president heeft verspreid over vermeende verkiezingsfraude maken van een boek van de ex-president bovendien een ‘factcheck-nachtmerrie’.
De Amerikaanse oud-president Donald Trump schepte onlangs op dat hij “als een gek aan het schrijven is” aan “het boek aller boeken” en dat hij “twee publicatiedeals heeft afgeslagen van de meest onwaarschijnlijke uitgevers”.
In werkelijkheid blijven alle grote namen in de Amerikaanse uitgeverswereld zo ver mogelijk bij Trump vandaan, meldt Politico.
Dat heeft volgens de nieuwssite te maken met de “radioactieve” reputatie van de oud-president sinds de bestorming van het Capitool door zijn aanhangers op 6 januari, en de overweldigende taak om zijn leugens over de verkiezingen van 2020 te factchecken.
Voormalige presidenten hebben doorgaans geen moeite om enorme boekendeals te sluiten, met aantrekkelijke aanbetalingen.
Zo ontvingen oud-president Barack Obama en de voormalige first lady Michelle Obama een voorschot van maar liefst 65 miljoen dollar van uitgeverij Penguin Random House voor hun memoires, nadat ze het Witte Huis hadden verlaten. Daar ging een verhitte biedingsstrijd tussen uitgevers aan vooraf.
Grote uitgevers willen zich niet branden aan Trump
In het geval van Trump klinkt er van de grote Amerikaanse uitgevers echter een oorverdovende stilte, schrijft Politico.
Bronnen bij de grote uitgeverijen Penguin Random House, Hachette Book Group, HarperCollins, Macmillan Publishers en Simon & Schuster hebben tegen Politico gezegd dat ze niets hebben gehoord over een boekendeal met Trump – en dat ze niet staan te trappelen om met hem in zee te gaan.
Volgens een bron in de uitgeverswereld heeft Trump, nog los van zijn rol bij de bestorming van het Capitool begin dit jaar, "zoveel uitgevers belazerd dat geen van de 'grote vijf' nog met hem wilde werken voordat hij president werd."
"Het maakt niet uit wat het voordeel is van een boekendeal met Trump, de nadelen die het project met zich mee zouden brengen wegen veel zwaarder in de ogen van grote uitgevers", zei Keith Urbahn, mede-oprichter van het literaire agentschap Javelin, tegen Politico.
Een uitgever die met Trump in zee gaat "krijgt te maken met een nachtmerrie op het gebied van factchecken, een uittocht van andere auteurs en een opstand onder werknemers, in het onwaarschijnlijke geval dat er een akkoord wordt bereikt met de oud-president."
Trump kan boek zelf uitgeven
Simon & Schuster kreeg te maken met intern verzet van werknemers nadat de uitgever een deal sloot met oud-vicepresident Mike Pence.
Trump heeft meerdere boeken gepubliceerd, met behulp van ghostwriters. Zijn meest succesvolle boek, The Art of the Deal, werd gepubliceerd in 1987.
Lees ook: Zo denkt Donald Trump – 45 onmisbare citaten uit The Art of the Deal
Volgens Politico bestaat er een kans dat een kleinere uitgeverij de memoires van Trump publiceert, of dat Trump dat zelf doet.
Donald Trump Jr. profiteerde van aankopen Republikeinse Partij
Zijn zoon, Donald Trump Jr., publiceerde zelf zijn meest recente boek, Liberal Privilege: Joe Biden and the Democrats' Defense of the Indefensible. Twee jaar geleden gaf uitgever Center Street, onderdeel van Hachette Book Group, zijn boek Triggered uit.
In beide gevallen werden de verkoopcijfers opgestuwd door grootschalige aankopen door het bestuur van de Republikeinse partij.
Triggered schoot naar de eerste plaats van de bestsellerlijst van The New York Times voor non-fictie, zij het met een belangrijke kwalificatie: een dolksymbool om aan te geven dat het bij een groot percentage van de verkoop gaat om "aankopen door organisaties, belangengroepen, of bulkaankopen".
"In de sector staat het bekend als de 'dodelijke dolk'", aldus een bron tegen de tabloid Page Six. "Een zeldzame reprimande die alleen wordt toegepast bij flagrante overtredingen."