De dogecoin is deze week extreem hard in waarde gestegen. Vrijdag knalde de cryptomunt 200% omhoog en bereikte deze een marktwaarde van 50 miljard dollar.
De digimunt is inmiddels een belangrijke cryptomunt geworden, maar is ooit begonnen als een meme van een Japanse hond.
Medebedenker Billy Markus legt uit hoe de dogecoin begon als een niet-serieuze cryptomunt.
De dogecoin is inmiddels een serieuze cryptomunt, maar begon ooit als een meme die de maker “hilarisch” vond.
De virtuele munt, die aanvankelijk bedoeld was om de cryptomarkt op de hak te nemen, is inmiddels uitgegroeid tot een waardevol financieel product.
De dogecoin begon het jaar met een waarde van minder dan 1 dollarcent en noteerde vrijdag op een record van bijna 40 dollarcent en een marktwaarde van 50 miljard dollar.
Onderstaande tabel laat zien dat de dogecoin hiermee vrijdag de op vier na meest waardevolle cryptomunt was.
Donderdag twitterde Tesla-oprichter Elon Musk foto's van de Japanse hondenras Shiba Inu, die op de doge-meme en dogecoin afgebeeld staat.
"Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen dogecoin kopen, en we kunnen zeggen dat het nu min of meer tot de mainstream behoort", vertelt mede-bedenker van dogecoin Billy Markus aan Insider. Markus is in het dagelijks leven ingenieur bij IT-concern IBM.
"Het is een van de meest volatiele financiële producten waarin je kunt handelen. Maar mensen hebben op dit moment een heleboel redenen om dat soort risico's aan te gaan en dat zien we terug in de markt."
Dogecoin begon als een grap die snel uitgroeide tot een grotere beweging
In 2013 probeerde Markus mee te doen aan het 'minen van bitcoins met een spelcomputer. Dit is het proces waarbij je als participant op het digitale logboek van de bitcoin (de blockchain) meedoet aan het oplossen van complexe rekenpuzzels om transacties goed te keuren. Degene die als eerste een bepaalde puzzel oplost, krijgt daarvoor nieuwe bitcoins.
Markus vond het 'minen' van bitcoin destijds "een heel langzaam en duur proces."
Met behulp van een handleiding die hij op het internet vond, leerde hij zichzelf om alternatieve cryptomunten te maken. Zijn eerste digimunt heette "Bells." Die was gebaseerd op de munteenheid in de populaire Nintendo-videospel Animal Crossing.
Enkele gesprekken verder in een online chatroom, werd hij doorverwezen naar software ontwikkelaar Jackson Palmer, die de domeinnaam Dogecoin.com had gekocht.
"Ik ontdekte dat er een enorme markt was voor nieuwe digitale munten die dagelijks en soms zelfs ieder uur gemaakt werden. De belofte was dat ze straks allemaal biljoenen waard zouden worden en op weg waren om het heelal te veroveren", zegt Markus. "Ik kon erom lachen maar besefte toen dat als er zoveel digimunten gemaakt werden dat het waarschijnlijk niet erg ingewikkeld was om ook zelf eentje te maken."
Doge, een van de eerste internet-memes die viraal ging, is begonnen in 2010 met een foto van een gele Shiba Inu-hond die vreemd in de camera kijkt. In 2013 nam het meme-sjabloon van het nieuwsgierige hondje omringd met simpele zinnen van twee woorden een hoge vlucht. Daardoor leende het zich goed voor het project van Markus.
Markus en Palmer sloegen de handen ineen om een nieuw digitale munt te maken die verweven was met de meme-cultuur en niet serieus te nemen was.
Het lettertype van de dogecoin-website was Comic Sans, afkomstig van de doge-meme en gebruikt werd om de dwaasheid van verwarrende uitspraken als "much wow" en "so currency" te benadrukken.
"Het oorspronkelijke idee was om een parodie te maken van alle 'serieuze' altcoins die zo hard hun best deden om onderscheidend te zijn, maar uiteindelijk allemaal op elkaar leken", vertelt Markus. "Dogecoin was ook gewoon een kloonmunt, maar het pretendeerde niet om serieus te zijn, het was gewoon dogecoin."
In de daaropvolgende jaren won de dogecoin met name aan populariteit bij nihilisten die het hele concept van valuta maar niks vonden en meer geïnteresseerd waren in het belachelijk maken daarvan.
In 2014 haalden de gebruikers van dogecoin 30.000 dollar op om het Jamaicaanse bobsleeteam naar de Olympische Winterspelen te sturen en 50.000 dollar om voor schoon drinkwater te zorgen in ontwikkelingslanden.
Palmer heeft in 2015 afscheid genomen van de cryptogemeenschap en de ontwikkeling van software overdragen aan een groep volgelingen binnen de gemeenschap. "Ik zag dat de markt overspoeld raakte door opportunisten die snel geld wilden verdienen, in plaats van mensen die in de ontwikkeling van de technologie wilden investeren", schreef Palmer in een artikel voor Vice.
De dogecoin kost weinig en is daardoor toegankelijk
Zolang computers doorgaan met het oplossen van rekenpuzzels op transacties op het digitale logboek van de dogecoin goed te keuren, raakt het aanbod van dogecoin nooit op. In tegenstelling tot de bitcoin, waarvoor een vast aantal munten gedolven kan worden, kan de dogecoin goedkoop worden gekocht en verkocht.
De afgelopen tien jaar kon je duizenden dogecoins kopen voor bijna niets, waardoor de cryptomunt toegankelijk bleef voor vrijwel iedereen. Deze "laagdrempeligheid" heeft er volgens Markus voor gezorgd dat de munt "mainstream" werd op een manier zoals dat bij veel kunst met een ironische draai zelden het geval is.
In de afgelopen maanden ging de populariteit van cryptomunten opnieuw door het dak.
De bitcoin tikte deze week een nieuwe record van bijna 65.000 dollar aan. Mensen die in de ban zijn van de virtuele goudkoorts, doen alleen al mee uit angst om verdere koersstijgingen te missen.
"Ik denk dat de markt de afgelopen twaalf jaar op zoek is geweest naar de wat de echte waarde van alle cryptovaluta is", zegt Markus. "En daar is men nog niet uit."