De dochter van de Spaanse kledingmagnaat Amancio Ortega is de rijkste vrouw van Spanje geworden door de miljardenerfenis die haar van de zomer overleden moeder naliet.

Sandra Ortega Mera (45) kreeg meer dan 90 procent van het vermogen van haar moeder Rosalia, die samen met haar ex-man Amancio Ortega kledingconcern Inditex oprichtte, het moederbedrijf van modeketen Zara.

Het vermogen van Sandra wordt door zakenblad Forbes becijferd op circa 5,4 miljard euro, waarvan een groot deel wordt gevormd door het belang dat via een holding wordt gehouden in Inditex. Daarmee is zij na haar vader de grootste aandeelhouder geworden van het kledingconcern.

De holding Rosp Corunna die Sandra van haar moeder erfde, heeft behalve in Inditex ook een belang in het Spaanse beursgenoteerde farmaceutische bedrijf Zeltia.

Sandra’s vader, die 59 procent van Inditex in handen heeft, is met een vermogen van 49 miljard euro de rijkste man van Spanje en de op twee na rijkste persoon ter wereld.

Rosalia Ortega Mera overleed in augustus op 69-jarige leeftijd na een beroerte.

Succes van Zara

Het bedrijfsmodel van Inditex is even simpel als succesvol: betaalbare mode die de laatste trends op de voet volgt. Wie regelmatig een bezoekje brengt aan één van de zaken van Inditex, weet dat de collectie in de rekken iedere paar weken weer helemaal anders is.

Bij veel andere ketens verandert de collectie veel minder vaak. Inditex is razendsnel in het produceren van nieuwe kleding. Wanneer het ontwerp van een kledingstuk af is, duurt het slechts twee weken voor het in de winkel ligt.

Dichtbij produceren

Eén van de voornaamste redenen waarom Inditex erin slaagt om kleding in rap tempo van tekentafel naar de winkel te krijgen is dat de ontwerpers letterlijk dicht bij de fabrieken staan. De kleding die je bij de Zara in de rekken vindt, is niet in een ver oord geproduceerd, maar in meer dan de helft van de gevallen relatief dichtbij zoals in Spanje, Portugal of Marokko, blijkt uit het jaarverslagen.

Ter vergelijking: ongeveer 75 procent van alle kleding van H&M wordt in Het Verre Oosten gemaakt. Doordat de naaimachine zo ongeveer in de achtertuin van de ontwerpers staat, kunnen de ontwerpers vrij gemakkelijk communiceren met de productieafdeling, wat het makkelijk maakt om snel aanpassingen te maken.

Communicatie

Niet alleen de communicatie tussen ontwerpers en de productievloer is snel en efficiënt. Om snel in te kunnen spelen op trends is het cruciaal om een sterke vinger aan de pols te hebben bij de winkels. Het bedrijf leunt zwaar op IT in de gehele waardeketen en krijgt zo regelmatig feedback van de managers die de winkelvloeren bestieren. Hierdoor weet men op het hoofdkantoor in Spanje feilloos wat de klanten in alle uithoeken van de wereld wel en niet willen.

Houd zo min mogelijk voorraden aan

De Inditex-winkels waar dan ook ter wereld worden twee keer per week bevoorraad met nieuwe kleding. Iedere lichting bevat nieuwe modellen, wat betekent dat er dus twee keer per week nieuwe modellen in iedere winkel arriveren. Omdat de kleding als een racewagen door de waardeketen van het bedrijf snelt, worden er bijna geen voorraden aangehouden. En dat scheelt weer in de kosten.

Een ander voordeel van kleine voorraden en dat de kleding maar kort in de winkel ligt, is dat er bij de klant een gevoel van schaarste ontstaat. Wanneer je een kledingstuk in de rekken ziet hangen, weet je dat je het maar beter meteen kunt kopen. Weg is weg, bij de winkels van Ortega. Als het stuk niet meer in de winkel ligt, is het ook vrijwel niet meer te krijgen. De fabrieken zijn immers al lang en breed in de weer met het volgende item.

Bron: Z24/ANP

Lees ook:

Bill Gates weer rijkste man ter wereld

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl