Bijna de helft van de Nederlandse werkgevers stuurt niet actief op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Berenschot onder bijna duizend Nederlandse hr-medewerkers.

Deze thema’s halen het niet eens tot de top 10 belangrijkste beleidsthema’s voor hr-afdelingen in Nederland, zo blijkt. Bovendien hebben de meeste organisaties niet recentelijk onderzocht of er sprake is van een loonkloof tussen mannen en vrouwen.

Binnen de sector handel, transport en dienstverlening is men het minst bezig met diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Slechts ruim vier op de tien hr-afdelingen stuurt op deze thema’s. Binnen deze branche scoort de groot- en detailhandel het slechtst. 33 procent van de hr-medewerkers bij dit type bedrijven stuurt op deze thema’s.

Het openbaar bestuur (61 procent) en de kennisintensieve dienstverlening (57 procent) scoren daarentegen juist goed.

Werving en selectie belangrijkst voor hr-afdelingen

HR-afdelingen zijn momenteel het meest bezig met werving en selectie, zo blijkt. Gek is dat niet, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. In het eerste kwartaal van dit jaar stonden er 110 vacatures tegenover elke 100 werklozen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Adviesbureau McKinsey meldde afgelopen maand dat er tegen 2030 een tekort van 1,4 miljoen mensen op de Nederlandse arbeidsmarkt kan ontstaan.

Het op een na belangrijkste beleidsthema voor hr-afdelingen is ontwikkeling, scholing, inzetbaarheid en talentmanagement. Op nummer drie staan arbeidsomstandigheden en een goed gezondheidsbeleid.

HR-afdelingen die geen prioriteit geven aan diversiteit en inclusie geven daarvoor vooral als redenen op dat ze onvoldoende tijd hebben en kennis over hoe ze dit moeten aanvliegen. Volgens de onderzoekers vinden hr-medewerkers het thema wel belangrijk, maar komen ze er - door de continue druk om medewerkers te vinden en behouden - amper aan toe.

Toch zijn er ook organisaties die aangeven weinig kennis te hebben over diversiteit en inclusie, maar er toch werk van te maken. Zij zouden bijvoorbeeld vacatureteksten op een genderneutrale manier inschieten en trainingen geven over onbewuste vooroordelen.

Ook geven hr-medewerkers veelvuldig aan dat er vanuit de top van de organisatie niet veel in wordt geïnvesteerd. Bedrijven die er wel op sturen, doen dat vaak vanuit een maatschappelijk ideaal of vanuit het geloof dat het de prestaties binnen het bedrijf ten goede zal komen.

Hr-afdelingen die op diversiteit sturen, zijn vooral bezig met culturele en etnische diversiteit. Er wordt minder gestuurd op het actief aannemen van werknemers met verschillende seksen of op mensen met een arbeidsbeperking.

LEES OOK: Geschikt personeel werven wordt komende jaren nog lastiger door ‘vaardigheidskloof’, verwachten HR-medewerkers