Dankzij het Britse parlement is nu duidelijk hoe meedogenloos Facebook is. Een commissie van parlementariërs heeft honderden pagina’s uit gelekte e-mails en documenten woensdag vrijgegeven.
Daaruit blijkt dat Facebook heel ver gaat om geld te verdienen aan gegevens van gebruikers en om concurrenten dwars te zitten.
De geheime interne e-mails zijn afkomstig uit een rechtszaak die het Amerikaanse softwarebedrijf Six4Three had aangespannen tegen Facebook. De app-ontwikkelaar klaagde het socialemediabedrijf in 2015 aan, omdat het databeleid concurrentiebeperkend zou werken.
De documenten stammen uit 2012 tot en met 2015 en bieden een onthullend inkijkje in de manier waarop de leiders van Facebook onderling spraken over strategie en concurrentiestrijd.
Je kunt erin lezen hoe Facebook ‘strategische concurrenten’ onschadelijk wilde maken. Ook schrijft Facebook-topman Mark Zuckerberg dat de belangen van zijn bedrijf niet altijd stroken met wat het beste is voor de wereld.
Dit zijn de zeven grootste onthullingen uit de documenten.
1. 'Strategische concurrenten' kregen beperkt toegang tot Facebook.
Zuckerberg had een eigen lijstje van "strategische concurrenten van het sociale netwerk". Hij besloot de toegang tot waardevolle gebruikersgegevens voor hen af te knijpen. Net vóór de publicatie van de documenten kondigde Facebook aan dat nu minder te doen. De beperkingen voor apps van concurrenten worden versoepeld.
In een statement op de website stelt Facebook: "We hebben ons platform voor ontwikkelaars jaren geleden gebouwd om de weg vrij te maken voor de innovatie van sociale media. Op dat moment hebben we de beslissing genomen om apps die boven op ons platform zijn gebouwd en die onze kernfunctionaliteit overnamen, te beperken. Dit soort beperkingen komen in de hele techindustrie voor. Verschillende platformen hebben een eigen variant ervan, waaronder YouTube, Twitter, Snap en Apple."
2. Zuckerberg stemde zelf in met Facebooks besluit om de toegang van videonetwerk Vine tot Facebook te beperken.
Op de dag dat Vine op iOS werd gelanceerd, 24 januari 2013, stelde een leidinggevende binnen Facebook in een mail voor om ervoor te zorgen dat Vine geen toegang meer had tot Facebook-data.
"Twitter lanceerde vandaag Vine, waarmee je meerdere korte video's kunt opnemen om één video van 6 seconden te maken", schreef hij. "Via de app kun je ook andere vrienden via Facebook vinden. Als niemand bezwaar heeft, zorgen we er vandaag nog voor dat Vine geen toegang meer heeft tot die Facebook-data."
Het antwoord van Zuckerberg? "Ga je gang."
3. Facebook zocht naar manieren om de gespreksgegevens van gebruikers te verzamelen zonder toestemming te vragen.
Facebook probeerde in 2015 de bel- en sms-geschiedenis van Android-gebruikers te gebruiken voor functies als 'Mensen die je misschien kent'. Het bedrijf had blijkbaar voldoende zelfkennis om te weten dat gebruikers dat misschien geen fijne gedachte zouden vinden. "Vanuit het perspectief van pr is dit vrij riskant om te doen", schreef een medewerker in een mail.
Yul Kwon, die in het privacyteam van Facebook werkte, zei dat Facebook ook naar manieren zocht om - zonder toestemming van de gebruikers - telefoongegevens te gebruiken.
Het bedrijf zegt in een reactie het beste voor te hebben gehad met gebruikers. De informatie over telefoongesprekken en sms'jes wilde het analyseren om bijvoorbeeld Facebooks berichtenservice Messenger makkelijker te laten werken en contactlijsten soepeler te kunnen samenstellen.
4. Sommige belangrijke apps kregen ruimere toegang tot data.
In 2015 heeft Facebook zijn platform voor app-ontwikkelaars ingrijpend gewijzigd. Enkele partners kregen daarbij een groen vinkje achter hun naam. Dit betekent dat ze meer toegang tot gegevens kregen dan reguliere ontwikkelaars die het platform van Facebook gebruiken. Het gold onder meer voor Airbnb, Netflix en Lyft.
5. Zuckerberg gaf toe dat "wat goed voor de wereld is, niet per definitie goed is voor Facebook".
In een van de e-mails geeft Zuckerberg openhartig toe dat de belangen van Facebook niet altijd overeenkomen met de belangen van gebruikers en de rest van de wereld. Facebook wil graag dat gebruikers informatie delen op Facebook in plaats van op andere platforms - ook al is dat niet in hun eigen belang.
"[Als mensen informatie delen] is dat goed voor de rest van de wereld, maar het is niet goed voor Facebook. Tenzij mensen de content ook bij ons delen en Facebook daardoor belangrijker wordt."
6. Zuckerberg suggereerde dat data van gebruikers 10 dollarcent per gebruiker per jaar waard zijn
Facebook heeft benadrukt dat het nooit gebruikersgegevens heeft verkocht, maar een van de onthullingen uit de documenten is dat het bedrijf de mogelijkheid van het in rekening brengen van toegang tot deze gegevens wel degelijk heeft besproken.
In 2012 beschreef Zuckerberg in een e-mail een mogelijk verdienmodel. Hij schreef dat ontwikkelaars de inlogtool van Facebook, waarmee je bij een andere dienst inlogt met je Facebook-account, gratis moeten kunnen blijven gebruiken, maar dat het inzien van gegevens van gebruikers geld moet kosten.
De prijs voor die gegevens? Ongeveer 10 dollarcent per gebruiker per jaar.
"Als basismodel zouden we kunnen aanhouden dat inloggen en content verspreiden via Facebook altijd gratis is, maar het inzien van gegevens geld kost", schreef hij.
In een reactie zegt Facebook dat het op dat moment naar manieren zocht om samen te werken met ontwikkelaars, maar uiteindelijk voor een andere strategie heeft gekozen. Het bedrijf vindt dat de opmerking over een prijs per gebruiker uit zijn verband is gerukt. De selectie van de e-mails is volgens Facebook suggestief.
7. Leidinggevenden bespraken de grootste bedreigingen voor Facebook met elkaar
Wat beschouwt Facebook als zijn grootste bedreiging? De leidinggevende Sam Lessin schreef in 2012 een mail naar Zuckerberg waarin hij zei dat het niet één rivaliserende site of app is, maar juist heel veel. "De grootste bedreiging voor Facebook is niet een ander groot sociaal netwerk." Hij zag gevaar in duizenden kleine apps die losjes aan elkaar hangen en informatie zouden versnipperen.
Dit vind je waarschijnlijk ook interessant:
- Dit gebeurde er tijdens de dramatische conference call van Mark Zuckerberg, die Facebook $148 miljard aan beurswaarde kostte
- Mark Zuckerberg is een van de machtigste CEO’s ter wereld, maar heeft nooit ergens anders gewerkt dan Facebook – dat is een nadeel én een voordeel
- Waarom Mark Zuckerberg moet opstappen als topman van Facebook