Hoewel snelladen niet bepaald gunstig is voor de levensduur van het accupakket in EV’s, vallen fabrikanten toch over elkaar om te claimen dat ze de snelst ladende auto hebben.

Het is ook volkomen logisch dat de nadruk hierop ligt, want hoe sneller je kunt laden, hoe meer een laadsessie op een reguliere tankbeurt van een benzineauto begint te lijken. Hiermee wordt een van de grootste angsten van EV-rijden weggenomen: de lange laadtijden als je langere reizen moet maken.

Toch zitten er vaak wat haken en ogen aan de claims van fabrikanten. Zo kwam het Chinese Zeekr deze week met de bewering dat ze de snelst ladende auto van het moment hebben. Binnen 10,5 minuten moet het mogelijk zijn om van 10 naar 80 procent te laden. En hoewel dat in de praktijk wellicht haalbaar is, is er wel een speciale Zeekr V3-lader voor nodig die een pieksnelheid van 800 kW aankan. Ter vergelijking: de meeste snelladers van dit moment halen ongeveer de helft van die snelheid.

Het Britse Nyobolt gooit het over een andere boeg. Deze automaker zegt een accu binnen 4,5 minuten van 10 naar 80 procent op te kunnen laden. Dat klinkt natuurlijk waanzinnig snel, maar als je weet dat het hier om een relatief klein accupakket van 35 kWh gaat, wordt het al wat minder interessant. In de meeste EV’s van tegenwoordig vinden we accupakketten van rond de 50 kWh of meer.

Hoe communiceer je laadsnelheden?

Naast de laadsnelheid, toont Nyobolt onbewust ook een ander veel gezien probleem in de communicatie rondom laadsnelheid aan: het aantal kilometer per uur dat geladen wordt is moeilijk te vergelijken.

De auto van Nyobolt is klein, licht en aerodynamisch. Dat zijn drie factoren die een uitwerking hebben op de actieradius. Met andere woorden: de Nyobolt komt verder op 1 kWh dan bijvoorbeeld een enorme en vooral zware Mercedes EQS zal doen.

Zelfs als deze twee auto’s met dezelfde snelheid in kW’s kunnen laden, zullen ze beide met een andere snelheid in km/u laden. Aan de andere kant kun je natuurlijk beargumenteren dat het aanduiden van de laadsnelheid in kilometers per uur wellicht het meest praktisch voor de automobilist is.

Maar hoe je de laadsnelheid ook communiceert, in de praktijk blijven ze onderhevig aan de invloed van externe factoren zoals temperatuur, de match tussen laadpaal en auto, maar ook de drukte aan de palen.

Met dat alles in het achterhoofd is het goed om eens de claims van de fabrikanten van de snelst ladende auto’s te bekijken. We kijken alleen naar de cijfers die tussen de 10 en 80 procent lading tellen, omdat de meeste autofabrikanten dit als standaard gebruiken.

In deze lijst hebben we enkele keuzes gemaakt voor topmodellen die op eenzelfde platform rollen, als andere modellen van andere merken. Een voorbeeld hiervan is de Porsche Taycan die onderhuids vergelijkbaar is aan de Audi e-tron GT, maar ook de Hyundai Ioniq 6 die op hetzelfde platform rolt als de Kia EV6.

1. De Lotus Emeya: 14 minuten

De Lotus Emeya
De Lotus Emeya
Lotus

Als de perfecte situatie zich voordoet, zou de Lotus Emeya in 14 minuten van 10 naar 80 procent kunnen laden. In de praktijk zou deze snelheid ook gehaald moeten kunnen worden, mits je een van de weinige 400 kW-laders kan vinden. De elektrische supercar is namelijk vooralsnog de enige productie-auto die met deze snelheid kan laden.

Het gros van de snelladers in Nederland kan 350 kW aan, wat inhoudt dat de Emeya bij dit soort laders 18 minuten nodig heeft voor hetzelfde trucje. Hierbij wordt een gemiddelde snelheid van 245 kW behaald, wat sneller is dan de pieksnelheid van de gemiddelde EV.

Omgerekend worden er in de 14 minuten zo’n 389 kilometers actieradius geladen. Dat komt neer op een laadsnelheid van 1.667 kilometer per uur. In het geval van de 18 minuten laadtijd verandert de laadsnelheid naar 1.297 kilometer per uur.

2. Porsche Taycan (met Performance Plus-batterij): 18 minuten

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Porsche

Wat Lotus kan, kan Porsche ook. Of tenminste, bijna. De twee sportwagenfabrikanten halen namelijk exact dezelfde cijfers met hun top-EV’s als je ze bij optimale omstandigheden aan een 350 kW-lader zet.

Volgens Porsche heeft de Taycan met de optionele sneller ladende Performance Plus-batterij ook slechts 18 minuten nodig om van 10 naar 80 procent te komen.

Naast dat de Taycan de 400 kW niet aankan, haalt de auto ook de gemiddelde laadsnelheid van de Emeya niet. Over de 70 procent lading wordt een gemiddelde snelheid van zo’n 226 kW gehaald.

Omgerekend worden er in de 18 minuten zo’n 417 kilometers actieradius geladen. Dat komt neer op een laadsnelheid van 1.390 kilometer per uur.

3. Lucid Air Grand Touring: 400 km in 16 minuten

De Lucid Air Pure
De Lucid Air Pure
Lucid Motors

Lucid claimt hoge pieklaadsnelheden van 300 kW te halen, maar vertaalt deze niet door in een laadtijd voor 10 tot 80 procent.

We weten dat de door Lucid gebruikte 900v-accutechnologie op papier een hoge snelheid toelaat, maar omdat veel van de Air-modellen een ander accuformaat hebben, besloot de Amerikaanse autofabrikant alles over één kam te scheren en te stellen dat ze allemaal 400 kilometer in 20 minuten kunnen laden.

Er is één uitzondering: de Grand Touring, want die heeft er maar 16 minuten voor nodig.

Met wat rekenwerk op basis van de gemiddelde actieradius van 805 kilometer, komen we er dan op uit dat de gemiddelde laadsnelheid bij het laden van de Grand Touring zo rond de 208 kW ligt. Als we dat dan weer doorrekenen naar een laadtijd van 10 tot 80 procent, komen uit op 22,5 minuten. Dat lijkt lang, maar de Grand Touring heeft ook het grootste accupakket van alle auto’s in deze lijst: 112 kWh tegenover de 105 kWh van de Lotus en de 97 kWh van de Porsche.

Omgerekend worden er in de 22,5 minuten zo’n 564 kilometers actieradius geladen. Dat komt neer op een laadsnelheid van 1.504 kilometer per uur.

4. Xpeng G9: 20 minuten

Xpeng G9
Xpeng G9
Xpeng

Ook Xpeng schermt met een maximale laadsnelheid van 300 kW die haalbaar moet zijn dankzij de 800v-accu. Toch duurt het laden van deze grote SUV langer dan de concurrenten, die in alle gevallen nog een grotere accu hebben ook: de G9 heeft een netto laadcapaciteit van 93,1 kWh.

Dat houdt in dat de gemiddelde laadsnelheid tussen de 10 en 80 procent uitkomt op 196 kW. Niet heel veel lager dan de concurrenten, maar toch een klein verschil.

Omgerekend worden er in de 20 minuten zo’n 399 kilometers actieradius geladen. Dat komt neer op een laadsnelheid van 1.197 kilometer per uur.

5. Hyundai Ioniq 6: 18 minuten

Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai

Waarom staat deze Ioniq 6 onderaan als hij sneller van 10 naar 80 procent laadt dan de G9? Het verschil zit hem in het formaat van de accu, die de gemiddelde laadsnelheid bepaalt. De Hyundai heeft minder tijd nodig om minder accu te laden, maar doet dit ook op een lagere snelheid.

Toch zegt Hyundai dat het op pieklaadsnelheid beter presteert dan Lucid en Xpeng. De Ioniq 6 zou in theorie namelijk 350 kW aan moeten kunnen, waar de Lucid Air en de Xpeng G9 bij 300 kW stoppen. Maar in de praktijk liggen de drie dichter bij elkaar dan je zou denken.

De Hyundai Ioniq 6 heeft er volgens gegevens van de Koreaanse autofabrikant 18 minuten voor nodig om van 10 tot 80 procent te kunnen laden. Omgerekend betekent dit dat er een gemiddelde laadsnelheid van zo’n 180 kW gehaald wordt. Daarmee haalt hij het net niet bij de ‘langzamere’, maar wel veel duurdere concurrenten.

Omgerekend worden er in de 18 minuten zo’n 432 kilometers actieradius geladen. Dat komt neer op een laadsnelheid van 1.440 kilometer per uur.

LEES OOK: China claimt een solid state-batterij voor een fractie van de reguliere prijs te kunnen maken, waardoor het ineens interessant is voor elektrische auto’s