- Jeff Bezos heeft bijna drie decennia aan het roer van webgigant Amazon gestaan.
- Andy Jassy, die hem opvolgde als CEO, noemde Bezos de “meest uitzonderlijke leider” die hij heeft gekend.
- Dit zijn 8 beroemde leiderschapsprincipes van de oprichter van Amazon.
- Lees ook: Dit is het verschil tussen een leider en een baas, volgens een organisatie-expert
Jeff Bezos heeft 27 jaar aan het roer van Amazon gestaan. Onder de vleugels van Bezos hebben zijn opvolger Andy Jassy en anderen bij Amazon veel geleerd over hoe je een van de grootste bedrijven ter wereld runt.
Jassy noemde Bezos “misschien wel de meest uitzonderlijke zakelijke leider van ons tijdperk”. In de loop der jaren zijn er verschillende leiderschapsprincipes van de Amazon-oprichter opgedoken, die Bezos zelf of anderen hebben toegelicht.
Hieronder vind je de adviezen die Bezos gaf over het managen van een team en een bedrijf.
1. Denk groot
Bezos weet hoe hij een team groot kan laten denken, zei Jassy tijdens een gesprek in 2017. Het verbaasde hem hoeveel ideeën Bezos van zijn teams kreeg, hierover nadacht en vervolgens met zijn team aan de slag ging om ze te verbeteren.
"Het waren echt goede ideeën", vertelde Jassy. Maar Bezos zei in dergelijke situaties: "Nou, moeten we dit idee niet uitbreiden? Moeten we niet op een natuurlijke manier buiten de gebaande paden treden om het idee verder te brengen dan we nu in gedachten hebben? Om echt de vorm te veranderen van wat we tot nu toe hebben gebouwd."
Zelf verwoordde Bezos dit als volgt in een interview: "Grote dingen beginnen klein. De grootste eik begint met een eikel", zei hij in 2017.
2. Leg de lat hoog
Jassy zegt niemand te kennen die hogere eisen stelt dan Bezos. Hij leerde van de Amazon-oprichter dat je van teams "meer kunt vragen dan hij voor mogelijk hield, zodat slimme, gemotiveerde, getalenteerde en ambitieuze mensen die doelen proberen te bereiken".
Bezos legde volgens hem de lat hoog. "Ik zeg misschien zelfs onredelijk hoog, zodat mensen daarnaar streven", aldus Jassy.
3. Wees 'strategisch geduldig en tactisch ongeduldig'
Bezos legde de nadruk op snelheid en hield tegelijk vast aan zijn langetermijnvisie voor het bedrijf, aldus Jassy.
Volgens diens opvolger had de Amazon-oprichter een sterke overtuiging over zijn langetermijnvisie en waar hij met iets naartoe wilde. "Hij geloofde in de mogelijkheid en was koppig over die visie", vertelde Jassy. "Zelfs als mensen hem vertelden dat het niet mogelijk was, wat de hele tijd gebeurde."
In de tussentijd was Bezos zich ervan bewust dat snelheid in de uitvoering extreem belangrijk is. "Ook al duurde het misschien lang voordat we bereikten wat we wilden."
4. Bepaal het aantal deelnemers van een vergadering met 2 pizza's
Bezos hanteerde de 'twee-pizza-regel' voor vergaderingen. De groep beperkte hij tot het aantal mensen dat met twee pizza's kon worden gevoed.
Hij zegt dat dit heeft geholpen bij de productiviteit, snelheid en samenwerking.
5. Kom met een verhaal, niet met een PowerPoint-presentatie
Bezos zei ooit dat Amazon "de meest vreemde vergadercultuur heeft die je je kunt voorstellen". Uit den boze zijn PowerPoint-presentaties, die hij in de ban heeft gedaan bij bedrijfsvergaderingen.
In plaats daarvan bereiden deelnemers een verhalende memo van zes pagina's voor, "met echte zinnen, topische zinnen en werkwoorden", vertelde de Amazon-oprichter. Het mag het niet alleen een lijstje met punten zijn. De memo moet de context bieden voor de te voeren discussie.
Bezos gaf aan dat zijn ideale vergadering dagen voorbereiding kost en bestaat uit een "scherp document en een rommelige bijeenkomst".
Waarom PowerPoint daar niet bij helpt, legde hij uit aan zijn senior team in een e-mail uit 2004.
"Powerpoint-achtige presentaties geven op de een of andere manier toestemming om ideeën te verdoezelen, elk gevoel van relatief belang uit te vlakken en de innerlijke verbondenheid van ideeën te negeren", schreef hij.
Bezos zorgde ervoor dat deelnemers aan vergaderingen de memo's lazen. "Net als middelbare scholieren bluffen leidinggevenden zich door de vergadering heen alsof ze de memo hebben gelezen. Je moet dus tijd vrijmaken zodat iedereen de memo echt heeft gelezen en niet doet alsof," zei hij.
Bezos placht zijn topmanagers de opdracht te geven om in de zomervakantie memo's te lezen.
6. Zorg voor input van klanten
Bezos' e-mailadres is openbaar en hoewel het moeilijk is om je voor te stellen dat de jetsetmiljardair op klanten heeft gereageerd, zegt hij dat hij hun zorgen of feedback soms doorstuurt naar de relevante afdelingen.
"Ik zie de meeste van deze e-mails. Ik zie ze en stuur ze door naar de leidinggevenden die verantwoordelijk zijn, voorzien van een vraagteken. Dat is steno voor, 'Kun je hier naar kijken?' 'Waarom gebeurt dit?'" zei hij in 2018.
Bezos maakte er bij Amazon een groot punt van om een 'klantobsessie' te hebben in plaats van een 'obsessie op concurrentie'.
"Vaak zeggen bedrijven dat ze zich richten op klanten, maar in werkelijkheid besteden ze de meeste energie aan het reageren op en praten over concurrenten," zei hij.
Veel van het succes van Amazon is te danken aan het feit dat Bezos in de begindagen van het bedrijf om input van klanten vroeg. Zo mailde hij in 1997 duizend klanten met de vraag wat zij wilden dat Amazon zou verkopen. Een klant antwoordde 'ruitenwissers', omdat hij nieuwe nodig had.
"Toen dacht ik bij mezelf: 'Zo kunnen we alles verkopen", vertelde Bezos.
7. Zet je in, ook als het oneens bent
In zijn brief aan aandeelhouders uit 2016 sprak Bezos over het belang van de strategie dat je het niet eens kunt zijn en toch samen de schouders eronder zet.
"Als je overtuigd bent van een bepaalde richting, ook al is er geen consensus, dan is het nuttig om te zeggen: 'Kijk, ik weet dat we het hierover oneens zijn, maar wil je samen met mij de gok wagen? Het oneens zijn en je inzetten? Tegen de tijd dat je op dit punt bent, weet niemand het antwoord zeker en zul je waarschijnlijk snel een 'ja' krijgen," schreef hij.
8. Categoriseer beslissingen en neem ze snel
Bezos schreef in zijn aandeelhoudersbrief van 2015 dat hij Type 1 en Type 2 beslissingen onderscheidt. Type 1-beslissingen hebben een grote impact en hebben een grote invloed op de strategie van het bedrijf, terwijl Type 2-beslissingen minder belangrijk zijn en gemakkelijker kunnen worden teruggedraaid als dat nodig is.
Bezos zegt dat Type 1-beslissingen het grootste deel van je tijd in beslag nemen, terwijl Type 2-beslissingen gedelegeerd moeten worden of gegroepeerd met andere kleinere beslissingen voor later.
Bezos is van mening dat je beslissingen moet nemen met 70 procent van de informatie die je zou willen hebben, en dat je daar vanuit moet gaan. Hij zegt dat hij dit doet, omdat als je zou wachten op alle gegevens die je wilt, je te langzaam zou handelen.
Daarnaast neemt Bezos beslissingen bij voorkeur in de ochtend, zo wist de Italiaanse modeontwerper Brunello Cucinelli in 2020 aan Lane Florsheim van The Wall Street Journal te vertellen.
"Hij zei: 'Normaal gesproken neem ik belangrijke beslissingen rond 10.30 uur. Ik bespreek het de dag ervoor, ik slaap er een nachtje over en 's ochtends neem ik de beslissing'", aldus Cucinelli over Bezos.