- De superjachtwereld is niet groot: er bestaan slechts 5.800 jachten die langer zijn dan 30 meter.
- De ultrarijken houden er een specifieke etiquette op na als het gaat om ongeschreven regels die gelden op superjachten, waar buitenstaanders vaak geen weet van hebben.
- Dit zijn de regels van het duurste speelgoed van miljardairs.
- Lees ook: Hoe miljardairs hun exclusieve superjachten gebruiken om te relaxen…en zonder pottenkijkers zakelijke deals af te sluiten.
Voor eigenaren van superjachten is privacy vaak het meest waardevolle dat je voor geld kunt kopen. Dat is een van de redenen waarom miljonairs en miljardairs met plezier bedragen van acht of negen cijfers neertellen voor zo’n verborgen paleis op zee, ver weg van de nieuwsgierige ogen van het volk.
Bemanningsleden moeten hun mond houden over de naam van een voormalige eigenaar of chartergast, en bootmakelaars zijn terughoudend met het beantwoorden van vragen.
Dat betekent dat, afgezien van de normale veiligheidsvoorschriften, de meeste regels voor superjachten ongeschreven zijn. Degenen die ze moeten kennen – volgens vaktijdschrift SuperYacht Times zijn er maar zo’n 5.800 jachten langer dan 30 meter op zee – zijn er vaak van op de hoogte.
Maar als je toevallig te gast bent op een feestje van een 500 miljoen dollar kostend schip van een miljardair, of als je mee mag op een vakantie van 1 miljoen dollar per week, zijn er een paar dingen die je moet weten.
Business Insider was vier dagen aanwezig bij de Palm Beach International Boat Show, waar superjachten worden verkocht voor wel 75 miljoen dollar. We spraken mensen die ze kopen, verkopen en bedrijven die de boten maken. Vrijwel alle betrokken wilden alleen op basis van anonimiteit hun verhaal doen.
1) Doe je schoenen uit
Hoewel het een basisregel in de botenwereld is, kan het voor een buitenstaander een verrassing zijn: hoe rijk je ook bent, je draagt geen schoenen aan boord van een schip.
Dat is deels voor de veiligheid - je wilt niet dat iemand uitglijdt op een nat dek - maar deels ook om het jacht schoon te houden. Miljardairs lopen dus op blote voeten op hun jacht.
2) Beoordeel mensen niet op hun uiterlijk, signalen rijkdom zijn vaak subtiel
In de wereld van superjachten kun je gerust aannemen dat bijna iedereen die je tegenkomt heel erg rijk is, en veel makelaars en bouwers zeggen dat je mensen niet moet beoordelen op hun uiterlijk.
"Het heeft niets te maken met hoe ze gekleed zijn," vertelde een makelaar aan Business Insider. "Dat is de grootste fout die je kunt maken, want een compleet slonzig uitziende man of een stel kan multimiljonair zijn."
Er zijn wel een paar aanwijzingen. Horloges zijn er één van; nieuwe schoenen is een andere. "Rijke mensen hebben altijd nieuwe schoenen," zegt een superjachtexpert.
3) Boek je massage op tijd
Wellnessruimtes, inclusief spa's met een of twee massagebedden, zijn een must have op superjachten. De meeste hebben een speciaal menu en een bemanningslid dat ook een getrainde masseur/masseuse of schoonheidsspecialiste is - en er is meestal veel vraag naar.
Een kapitein zegt dat hij een reserveringssysteem heeft om ervoor te zorgen dat mensen niet staan te dringen. Een makelaar geeft aan dat masseuses het soms zo druk hebben dat ze urenlang bezig zijn.
Dus als je er zeker van wilt zijn dat je het meeste haalt uit je tijd aan boord, reserveer dan je verwenmoment zodra je je welkomstcocktail hebt gehad.
4) Piraten zijn een reëel risico en veel superjachten hebben speciale safe rooms
Piraten en andere gevaren vormen een reëel risico op zee.
In bepaalde gebieden, waaronder delen van de Indische Oceaan en de Golf van Aden, zijn veiligheidsmaatregelen tegen piraten geen overbodig luxe.
Superjachten kunnen worden uitgerust met wapens, vergrendelingssystemen en bescherming tegen drones. Scheepsbouwers ontwerpen zelfs safe rooms - die blijkbaar net zo luxueus zijn als de rest van het schip.
5) Hoe langer de boot, hoe groter de kans dat iemand miljardair is
Hoewel je de eigenaar van een superjacht niet kunt beoordelen op uiterlijk, kun je hem wel beoordelen op de lengte van zijn boot.
Een vuistregel: als iemand een gloednieuw schip van 50 meter heeft, is de kans groot dat hij miljardair is. Als het schip langer is dan 100 meter, verwacht dan dat de eigenaar minstens 2 miljard dollar bezit. En bij een boot die groter is dan dat - zoals het 127 meter lange megajacht Koru van Jeff Bezos - heb je meestal te maken met multimiljardairs.
6) Met geld kun je niet alles kopen
De grootste en duurste jachten ter wereld worden volledig op maat gebouwd door werven die slechts een handvol boten per jaar kunnen maken.
Maar hoeveel tientallen miljoenen dollars klanten ook uitgeven, er zijn nog steeds dingen waar bouwers geen ja tegen kunnen zeggen.
"Uiteindelijk heeft de boot onze naam," vertelde een leidinggevende van een van 's werelds grootste scheepswerven aan Business Insider. Ze herinnerde zich een klant die een gele romp wilde, passend bij zijn Lamborghini. De scheepswerf weigerde en stuurde de klant ergens anders heen.
"Als het me niet bevalt, bouw ik het niet. Ik voltooi twee of drie contracten per jaar," zegt een andere bouwer. "Als iemand zegt dat een schip lelijk is, gaat dat ten koste van mijn reputatie."
Voor de bemanning van superjachten zijn er ook limieten. Ze zijn getraind om het onmogelijke mogelijk te maken. Een gast vraagt om verse kaviaar die midden in de Cariben moet worden ingevlogen? Geen probleem. Elke dag verse bloemen op zee? Dat kost geld, maar het kan wel.
Maar ze kunnen niet sneller dan de tijd reizen. Kapiteins en bemanningsleden zeggen dat het vooral lastig is als een klant of eigenaar van punt A naar punt B wil, en zo snel mogelijk.
"Het moeilijkste verzoek is wanneer ze de boot zo snel mogelijk op een bepaalde plaats willen hebben," zegt een kapitein.
7) Je beste vriend? Een vriend met een superjacht
Superjachten zijn duur om te bouwen en duur om te onderhouden. Volgens de industriestandaard kost het bezit van een superjacht jaarlijks 10 procent van de nieuwbouwprijs. Voor een jacht van 100 miljoen dollar is dat minstens 10 miljoen dollar per jaar aan bemanning, regulier onderhoud, verzekeringen, brandstof en dokgeld.
Charteren is ook duur. Naast de catalogusprijs, die kan oplopen tot honderdduizenden dollars per week, moeten gasten betalen voor voedsel, dat wordt geschat op 35 procent van de huurprijs, en er wordt verwacht dat ze tussen de 10 en 20 procent fooi geven.
De belangrijkste onuitgesproken regel van superjachten is dus eigenlijk dat het op goede voet staan met iemand die een superjacht heeft, het enige is dat is beter dan er zelf eentje bezitten. En dan moet je natuurlijk wel worden uitgenodigd.