- Sterke kandidaten voor een baan gebruiken doorgaans een aantal tactieken om op te vallen, volgens een loopbaanexpert.
- Zo hebben ze anekdotes paraat om te illustreren wat ze hebben geleerd in een vorige baan.
- Ook doen ze extra onderzoek om te kunnen laten zien dat ze zich hebben verdiept in het bedrijf of de organisatie waar ze solliciteren.
- Lees ook: De functie ‘Open To Work’ op LinkedIn is een rode vlag voor werkgevers, volgens een ervaren recruiter
Dit artikel in de ik-vorm is uitgewerkt door een redacteur van Insider op basis van een gesprek met Nolan Church, een voormalige recruiter bij Google.
Voordat ik Continuum oprichtte, een wervingsbureau voor het hogere management, werkte ik als recruiter voor Google. Ook leidde ik het recruitmentteam bij maaltijdbezorger DoorDash, in een periode dat het aantal werknemers groeide van 50 naar 800.
Als je online solliciteert, is de kans groot dat je brief ergens op een grote stapel terechtkomt. Het is dan ook essentieel om dingen te doen waarmee je opvalt. Daarmee kun je al ver voor het sollicitatiegesprek beginnen. Dit zijn vijf dingen die alle sollicitanten zouden moeten doen bij de zoektocht naar een nieuwe baan.
1. Ga op zoek naar een nieuwe baan, terwijl je al een baan hebt
Het beste uitgangspunt is als iemand denkt Ik heb nu een een goede baan, ik begin belangstelling te krijgen voor een andere sector. Als dat het geval is, zou ik adviseren om contact te leggen met mensen die werkzaam zijn in die sector en goede banden met hen op te bouwen.
Als een softwareprogrammeur bijvoorbeeld geïnteresseerd is in een nieuw B2B-bedrijf, dan zou hij of zij daarheen moeten gaan om contact te leggen met mensen die daar werken. Je zou dan een keer een kop koffie kunnen gaan drinken, kijken waar diegenen mee bezig zijn en zelfs hulp aanbieden. Op die manier is er al een warme band als het tot een sollicitatiegesprek gaat komen.
Je moet altijd over de schutting heen kijken om te zien wat er gebeurt en relaties opbouwen met mensen met wie je graag zou willen werken. Ofwel: netwerken helpt om zaadjes te planten voor later.
2. Toon lef
Toen ik bij Doordash werkte, was er iemand die belangstelling had om bij ons te komen werken. Om zijn belangstelling kenbaar te maken mailde hij de CEO eenentwintig dagen achter elkaar, met elke keer een andere e-mail waarin hij uitlegde waarom hij voor Doordash wilde werken en waarom we een sollicitatiegesprek met hem zouden moeten voeren.
Hoewel dat best riskant is, dacht ik zelf We moeten gaan praten met deze jongen. Ik adviseer altijd om niet bang te zijn om mensen te benaderen:
Als je echt geïnteresseerd bent in een bedrijf, leg dan contact met de mensen met wie je wilt werken — mail de CEO of het hoofd van de HR-afdeling en laat hen weten waarom jij geschikt bent voor het bedrijf.
3. Bereid niet alleen standaardvragen voor, maar ga dieper
Ik krijg vaak de vraag: "Wat zijn de 10 beste vragen die ik kan stellen aan het eind van een sollicitatiegesprek?" Maar het gaat niet om het voorbereiden van een vragenlijstje, maar om een meer specifieke voorbereiding.
Sollicitanten zouden goed moeten kijken op de website van het bedrijf en zich dan om te beginnen moeten verdiepen in de waarden, visie en missie. En als je nog een stap verder wilt gaan: veel oprichters van bedrijven hebben tegenwoordig podcasts of zijn op een andere manier online aanwezig.
Ik zou het geweldig vinden als een kandidaat binnen komt lopen en zegt: "Ik hoorde jullie oprichter zeggen dat [vul in wat van toepassing is]" en daarna specifieke voorbeelden geeft van wat hij of zij heeft gehoord.
4. Zorg dat je voorbeelden hebt die je kracht illustreren
Sollicitanten moeten een aantal voorbeelden paraat hebben bij de voorbereiding op een sollicitatiegesprek. Één daarvan moet draaien om een succesvol project dat je hebt voltooid en jouw rol binnen dat project.
Een ander verhaal is een hoogtepunt uit je carrière: kandidaten moeten munt slaan uit wat ze goed hebben gedaan. Ik heb bijvoorbeeld ooit een sollicitatiegesprek gevoerd met een personeelsmanager die me vertelde dat het hoogtepunt van haar carrière haar aanpak van een ontslag was.
Ze vertelde hoe moeilijk het voor haar was – ze sliep niet en voelde zich erg gestrest – en dat de ontslagen medewerker naderhand naar haar toe kwam en tegen haar zei: "Ik weet dat dit moeilijk voor je moet zijn. Bedankt dat je me met respect hebt behandeld." Het was een geweldig verhaal, omdat het contra-intuïtief en oprecht was.
Tot slot moeten sollicitanten in staat zijn om een les te delen die ze hebben geleerd: een geval waarbij je moeilijke, opbouwende kritiek kreeg die je diep trof. Leg uit hoe je dat hebt verwerkt en hoe je er uiteindelijk een betere werknemer van bent geworden.
Door verhalen te vertellen kunnen sollicitanten hun innerlijke passie tonen, hun motivatie en wat hen het meest drijft. Het maakt het sollicitatiegesprek ook boeiender voor beide partijen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het averechts werkte.
5. Bedenk andere manieren om op te vallen
Toen ik een keer een sollicitatiegesprek voerde met een kandidaat voor een verkoopfunctie bij DoorDash, zei hij dat hij naar tien verschillende restaurants was gegaan die de dienst van DoorDash niet aanboden en hen had gevraagd: waarom niet?
De kandidaat bracht die antwoorden mee naar het sollicitatiegesprek en kwam ook met oplossingen om die restaurants aan boord te krijgen. Dat viel op; het was alsof de kandidaat het werk al vóór het sollicitatiegesprek had gedaan. Uiteindelijk hebben we de kandidaat binnen 24 uur aangenomen.
Wellicht voelt het alsof je jezelf verkoopt in een super concurrerende wereld, maar dat is ook wat je moet doen. Uiteindelijk moet je opvallen.