- De Amerikaanse Katie Cline is een zogenoemde ‘superhost’ op Airbnb.
- In een bijdrage voor Business Insider belicht ze vijf dingen die gasten zouden moeten weten voordat ze bij haar inchecken.
- Zo heeft ze liever geen beoordeling dan een van vier sterren of minder.
- Lees ook: 3 Airbnb-verhuurders leggen uit hoe ze de status van ‘superhost’ hebben bereikt
Als fanatiek reiziger ben ik altijd gefascineerd geweest door de wereld van gastvrijheid. En dankzij mijn pr-werk voor enkele grote hotelmerken, weet ik wat er nodig is om gasten een uitzonderlijke ervaring te bieden.
Nu ben ik een Airbnb-superhost die het gasten naar hun zin probeert te maken in mijn twee accommodaties in de staat New York: Trout Landing bij Lake George en Gallant Fox in Saratoga Springs.
Dit zijn vijf dingen die gasten zouden moeten weten voordat ze bij me inchecken.
1) Het helpt me als je vertelt waarom je komt
Het boeken van een Airbnb kan voelen als een eerste afspraakje … maar dan met een huis. Lijkt het huis wel echt op de foto's? Zijn er zaken overdreven? Voldoet het aan je wensen?
Als gastvrouw voel ik me net zo, hoewel mijn zorgen meer lijken op die van een beschermende ouder: zal je goed voor mijn baby zorgen?
Als je me een bericht stuurt om jezelf voor te stellen en uit te leggen waarom je op bezoek komt, kan ik meer te weten komen over wie je bent, en voel ik me meer op mijn gemak om je te verwelkomen.
Bovendien leer ik meer over jou, je metgezellen en het doel van je reis, zodat ik je betere aanbevelingen kan doen. (Hieronder meer daarover)
2) Ik besteed veel tijd aan het ontdekken van lokale bezienswaardigheden
Ik heb elke hoek van Bolton Landing (voor Trout Landing) en Saratoga Springs (voor Gallant Fox) verkend, lokale restaurants geprobeerd, wandelpaden gelopen, winkels bezocht en nog veel meer.
Dat was leuk, maar ik deed het vooral omdat ik gasten mijn persoonlijke aanbevelingen wil geven. Iedereen kan googelen, maar als gastvrouw wil ik plaatsen, tips en trucs aanraden die je niet zo gauw op het internet vindt.
Als ik weet wie er in mijn Airbnb verblijft, kan ik betere aanbevelingen doen.
3) Ik ben trots op mijn Airbnb's en heb ze maandenlang getest en geperfectioneerd
Om mijn Airbnbs te testen heb ik regelmatig familie en vrienden ontvangen en om hun meest kieskeurige, perfectionistische feedback gevraagd.
Ik heb, samen met mijn man en onze dochter, ieder seizoen in de appartementen gelogeerd en realtime verbeteringen aangebracht om de functionaliteit te verbeteren of ontbrekende voorzieningen toe te voegen.
4) Ik ben altijd zenuwachtig voor de check-in
Vroeger werkte ik voor het hotelmerk Le Méridien, dat een eigen onderzoek liet uitvoeren naar de ervaring van zijn gasten. Eén bevinding uit dat onderzoek is me bijgebleven: de eerste tien minuten na de aankomst van een gast zetten de toon voor de rest van het verblijf.
Voor mijn verhuur betekent dat: was de routebeschrijving duidelijk genoeg, of ben je een paar keer langs het huis gereden voordat je het vond? Was de oprit voldoende verlicht bij aankomst? Werkte de sleutel bij de eerste poging? Zag mijn huis er brandschoon uit toen je binnenkwam?
Een vlotte en naadloze aankomst is essentieel - het zorgt ervoor dat je je meteen thuis voelt.
5) Geef me een vijfsterrenbeoordeling, of helemaal geen beoordeling
Denk eens aan je laatste Google-zoekopdracht: hoe vaak kijk je verder dan de resultaten op de eerste pagina? Airbnb werkt net zo. Verblijven met hogere beoordelingen, plaatst het algoritme bovenaan.
Hoewel vier sterren elders prijzenswaardig lijken - zelfs het woordenboek Merriam-Webster definieert de score als "van een superieure graad van uitmuntendheid" - is het niet genoeg op Airbnb.
Het succes van mijn bedrijf hangt af van het behalen van vijfsterrenbeoordelingen.