Apple-minnend Nederland had de datum van 27 oktober al langer in de agenda staan: de pre-order van de iPhone X (1.159 euro) is gestart en diverse blogs melden al dat de levertijden snel oplopen naar vier tot vijf weken.
Business Insider-redacteur en Apple-adept Lauren Lyons Cole maakte recent ook de afweging en koos ervoor om zijn iPhone 7 Plus te vervangen met een iPhone 8 Plus in plaats van de gloednieuwe iPhone X. Hieronder zijn relaas.
Apple-liefhebbers hebben nog nooit zoveel keuze gehad: je hebt de iPhone X, het nieuwe vlaggenschip van Apple, de ‘goedkopere’ iPhone 8 en 8 Plus en ook nog de iPhone 7 en de iPhone 6S, die gelijk een stuk goedkoper werden door de introductie van de drie nieuwe modellen.
Kortom, het techconcern uit Cupertino maakt het kopers niet gemakkelijk.
iPhone X
Mijn keuze stond eigenlijk al vast: het moest de iPhone X worden. Functies als gezichtsherkenning (Face ID) en randloze Super Retina OLED scherm spraken me erg aan.
Maar ik was verrast dat vrienden gelijk de iPhone 8 en 8 Plus kochten. Je kunt toch wel twee maanden wachten op de "toekomst van de smartphone", dacht ik? Ik bleek het mis te hebben en wel hierom:
1. Het design van de iPhone X spreekt me niet aan
Ik zat deze week in de Apple Store app en begon met het samenstellen van mijn order. Door Google Foto's en Amazon Music heb ik aan 64 GB opslag genoeg, dus dat was niet moeilijk.
Maar het kiezen van de kleur leidde tot twijfels. Je hebt de keuze tussen "spacegrijs" en "zilver", maar het was niet de kleur. Het was die lelijke inkeping aan de bovenkant, die wel meer Apple-believers lelijk vinden.
Het is een klein, oppervlakkig detail, maar het irriteerde me nogal. Het is simpelweg niet mooi en een dure gadget. De iPhone die ik dagelijks gebruik, moet ik wel mooi vinden.
2. Naast de aanschafprijs zitten er hogere extra kosten aan vast
De iPhone X heeft in de VS een adviesprijs van 999 dollar [in Nederland begint de prijs bij 1.159 euro, red], terwijl de iPhone 8 Plus 799 dollar kost [begint bij 809 euro in Nederland].
Ook de overige extra kosten lopen bij de iPhone X op: 78 dollar voor een nieuw hoesje en screen protector en 50 dollar extra voor Apple Care Plus.
Bij de iPhone 8 Plus kan ik mijn hoesje en screen protector van de iPhone 7 Plus houden. Ook Apple Care kost 149 dollar in plaats van de 199 dollar die bij de iPhone X wordt gevraagd.
Dat scheelt bij elkaar een fors bedrag aan kosten, zodra ik kies voor de iPhone 8 Plus.
3. De iPhone 8 Plus is groter en past beter bij mijn dagelijks gebruik
Ik gebruik mijn smartphone zoals een tablet, en daarom vind ik de grootte van de 7 Plus perfect. Een kleinere telefoon met een groter scherm trekt me niet over de streep. Het schermratio van de iPhone 8 Plus past daarom beter bij mijn gebruik.
Ook in functioneel gebruik zijn de X en 8 Plus nagenoeg identiek aan elkaar, zoals mijn collega Dave Smith al eerder concludeerde. Hij zei: "Dat kan voor velen een reden zijn om de iPhone 8 of 8 Plus te overwegen in plaats van de iPhone X".
Alle drie de modellen hebben hetzelfde besturingshart (A11 Bionic processor) en een draadloze oplaadfunctie. Ook de verschillen van de cameraspecificaties zijn miniem.
Conclusie: ik kies nu voor de iPhone 8 Plus en de iPhone X laat ik voorlopig links liggen. Jammer dat dit inzicht me twee maanden gekost heeft.
LEES OOK De iPhone X markeert een belangrijke trend: smartphones worden weer duurder